— vrijdag 12 juni 2015, 14:18 | 0 reacties, praat mee

Wie heeft gelijk? TMG, Sanoma of De Persgroep

Wie heeft de juiste digitale weg al gevonden? De Persgroep, Sanoma of TMG? Is het big data wat de uitgevers gaat redden, het vertrouwen in de journalistiek of weten we het allemaal niet? De topmannen van De Persgroep, Sanoma en Telegraaf Media Groep (TMG) spraken donderdag op het jaarlijkse uitgeverscongres van Mediafacts. Laatste wijziging: 18 juni 2015, 10:42

Peter de Mönnink (Sanoma), Geert-Jan van der Snoek (TMG) en Christian van Thillo (De Persgroep) constateren alle drie dat de consument aan de macht is. Het (gratis) media-aanbod is overweldigend en het aantal platformen ook.

Dus de consument heeft het voor het uitkiezen. Bevalt het aanbod van De Persgroep of TMG niet? Dan is er altijd wel een andere aanbieder die op dat moment de juiste mix aanbiedt.

Tegelijkertijd bestaat ‘de consument’ niet. De Mönnink ging daar in zijn gelikte presentatie op het Uitgeverscongres het verst op in door drie groepen te onderscheiden; de oudjes die net digitaal meekomen, de mensen die nog weten dat internet er niet was maar er erg handig mee zijn en de jongeren die niet beter weten. En toeval of niet, de groepen zijn ook ongeveer even groot.

Met name in de jongste categorie kan Sanoma nog wel wat bereik gebruiken. Dat vergt nieuwe producten en een nieuwe benadering. Vandaar dat Sanoma de ballast overboord heeft gegooid (titels verkocht) en nu hoogte wil maken met het uitbouwen van bestaande merken en introduceren van nieuwe merken en diensten.

Dus kondigde De Mönnink het nieuwe merk S1 aan, dat zich gaat richten op de jongere, digitale consument. Op alle denkbare platformen komen die binnenkort S1 tegen.

S1 is, net als alle andere activiteiten van Sanoma, gestoeld op drie principes: crossmediaal uitgeven (eigenlijk hetzelfde als bekende 360-gradenuitgeven), daarbinnen vooral inzetten op deelbare video’s en enorm belangrijk; alles moet gericht zijn op het verzamelen van data.

Want het is De Mönnink wel duidelijk dat er anders geen droog brood te verdienen is als uitgever. Betaalde content is lastig, evenementen kunnen aardig rendabel zijn, banners zijn zo goed als dood. Dus is de toekomst big data. Hij geeft nu een godsvermogen uit om de benodigde infrastructuur te bouwen.

Vandaar dat De Mönnink inzet op content en diensten waarvoor de consument moet inloggen. Vervolgens melkt Sanoma de argeloze bezoeker leeg alsof het Facebook en Google gecombineerd is.

Naast S1 noemde De Mönnink ook vtwonen en de recente aangekochte rechten van de Champions League als voorbeelden van de nieuwe strategie. Met blad, site, evenementen, televisie en shops is vtwonen nu al een (financieel) succes. En met de big data erbij kan dat nog meer worden.

Via NU.nl gaat Sanoma de digitale Champions League-rechten exploiteren. Bezoekers moeten straks inloggen om een zo’n beetje compleet voetbalkanaal te mogen gebruiken. Of zoals De Mönnink het zegt, bedrijven krijgen de kans om 34 weken lang in contact te zijn met klanten via de kanalen van Sanoma.

Problemen, dan wel uitdagingen? Genoeg. Want of het werkt moet nog blijken en De Mönnink is er nog niet uit hoe al dat succes en bereik moet worden gemeten en vervolgens ook afgerekend. Maar gezien het tempo van zijn presentatie komt hij daar op tijd uit.

Daar waar De Mönnink de nadruk legde op innovatie, big data en video, keek Van Thillo in zijn presentatie net iets meer naar de 90 procent van zijn totale omzet van 1,5 miljard euro. Die komt namelijk uit print.

En daarvoor geldt: consolideren, rationaliseren en voorzichtig innoveren. Zo moet ook de aankoop van Wegener worden gezien. In een van humor en zelfrelativering doorspekt verhaal hield Van Thillo zijn gehoor voor dat alleen al door synergievoordelen de aanschaf van de Wegenerkranten al een succes mag worden genoemd.

En waarschijnlijk is die citroen nog lang niet leeg, want Van Thillo maakte niet de indruk dat hij haast heeft met de digitale omslag.

Twee voorbeelden.

Allereerst de digitale inkomsten. Het is een harde realiteit, dat de digitale omzet eerder daalt dan stijgt. Eerst waren er banners die niets opleverden ten opzichte van print, toen kwam mobiel waar commerciële uitingen een tiende van de bannerprijzen opbrengen en nu is er de internetveiling van bannerruimte en daalt de prijs voor de derde keer.

Tweede voorbeeld. Inmiddels lezen 120.000 mensen de Volkskrant door-de-week digitaal en op zaterdag ligt de papieren editie in de bus. Een succes, want daarmee is de daling van ‘normale’ print abonnees gecompenseerd.

Maar is het echt een succes? Gaat De Persgroep fanatieker digitale abonnees werven en dan bijvoorbeeld door-de-week niet meer drukken?, vroeg media-onderzoeker Piet Bakker.

Ho, ho, antwoordde Van Thillo. Dat is bedoeling niet. We gaan niet erg drukken op die omslag. Want als mensen massaal overstappen naar digitaal is drukken niet meer rendabel.
Dus de digitale omslag is leuk en aardig, maar laten we wel normaal doen en de kip met de gouden eieren zo lang mogelijk laten leggen.

Niet dat Van Thillo de digitale omslag bagatelliseert. Integendeel. Het kan niet anders, gaat sneller dan wij denken gebeuren en wordt ingrijpender dan iemand zich nu kan voorstellen. Oké weer even de reality check. Hij begrijpt drukkers wel en webbouwers niet; hij vraagt zich waar de vele tientallen miljoenen euro’s zijn gebleven die de afgelopen jaren door De Persgroep in digitale innovatie zijn geïnvesteerd en hij heeft werkelijk waar geen flauw idee wat succesvol gaat worden.

Maar allez zeg, niet bij de pakken neer zitten, alles proberen en hopelijk eens de juiste ader raken. Want als ergens in de Nederlandse regio de digitale pot met goud ligt, dan vindt Van Thillo hem. Dat heeft Derk Sauer voorspeld, weet Van Thillo. En die houdt zich daar voorlopig met beide handen aan vast.

TMG loopt daar nog een stapje, of zeg maar een straatlengte, op achter. Daar waar Sanoma een duidelijk plan uitvoert en De Persgroep actief zoekt, zit TMG nog in de denkfase. Van der Snoek weet dat de consument het voor het zeggen heeft. Maar hoe TMG daar concreet op gaat reageren, blijft in nevelen gehuld.

De uitgever van de grootste krant van Nederland en een handvol regionale kranten, 80 huis-aan-huis bladen en een waaier aan websites, wil marktleider worden, of op zijn minst mentaal leiderschap claimen, de merkproposities aanpassen, een veelheid aan nieuwe mediaproducten en submerken lanceren en dat alles met goed gemotiveerde en capabele medewerkers.

Mooie woorden, maar erg concreet werd het niet.

Wel was Van der Snoek opvallend duidelijk over ‘duurzaam ondernemen’. Hij vindt dat de mediabranche daarin het voortouw moet nemen. De mediabedrijven zouden er meer over moeten berichten en er zelf naar gaan leven.

Dat houdt in, duurzaam omgaan met medewerkers, duurzaamheid betrekken bij investeringen en in gesprekken met adverteerders. Wie duurzaam onderneemt, kan straks, aldus Van der Snoek, rekenen op een betere plek in de media van de TMG.

Al met al een wat wonderlijk verhaal, was een veel gehoorde reactie na afloop van zijn presentatie. Van der Snoek heeft de afgelopen maanden alles wat bij TMG ooit leiding heeft gegeven ontslagen en vervangen. Met als klap op de vuurpijl Sjuul Paradijs.

Ook heeft hij ronduit ruzie met de redacties van de regionale bladen en De Telegraaf over hun redactiestatuten. Want hij wil vooral zijn handen vrije hebben om veranderingen door te voeren.

En in een tijd dat adverteerders in rijen van drie vertrekken, gaat hij duurzaamheidseisen formuleren. Ongetwijfeld allemaal hard nodig, maar duurzaam?

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.