Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 22 maart 2013, 09:29 | 0 reacties, praat mee

“1 cent 
per woord? WTF”

© Maaike Putman

Sanne Rooseboom heeft zich aangemeld bij Textbroker, een internationale tekstenmakelaar. Na een voorbeeldtekst mag ze als ‘tekstschrijver’ via de site opdrachten aannemen van onzichtbare opdrachtgevers. Ze heeft intussen vijf artikelen geschreven. Veel levert het nog niet op. 
‘Mijn teller blijft steken op € 8,30 en pas bij een tientje keert de site uit.’

Er moet nog één enkellaarsje in, ergens. Het staat in de kop en vijf keer in de tekst, maar er mist er nog één. ‘Je hipste jeans staan natuurlijk mooi boven deze enkellaarsjes.’ Zo. Het is nog best lastig, 250 woorden tikken over enkellaarsjes. Of over autostoeltjes. Of bloezen met een modieuze print. Het zijn een paar van de vele opdrachten die je kunt vinden op de site Textbroker.nl. Nadat je je hebt ingeschreven en bent goedgekeurd, kun je dagelijks tientallen opdrachten vinden in categorieën als auto’s, mode (veel mode), vakantie of computers.

De site is een tussenpersoon, de opdrachten van de anonieme opdrachtgevers zijn bijna altijd beschrijvingen die zorgen dat het product door een zoekmachine sneller wordt gevonden. Daarom zijn de belangrijkste eisen ook dat bepaalde woorden er in voor komen. Vijf keer webwinkel en Assendelft, drie keer overjas en twee keer hemd, en dan wel in kloppende zinnen, zonder iemand te plagiëren en zonder al te veel reclametaal. Je krijgt zo’n 1,5 cent per woord, vaak ook minder, zo leveren de laarsjes 0,9 cent per woord op.

Ik schreef me in bij Textbroker tijdens de windstille werkdagen aan het begin van m’n zwangerschapsverlof. Ha, ik kan nog best werken, dacht ik, laat ik dit eens proberen. Textbroker klinkt niet slecht. Het is geen opdrachtgever die je op je CV zet als een jezelf respecterend freelance journalist, maar zelfrespect is overrated en hoogzwanger stukjes tikken over enkellaarsjes zo gek nog niet. Ik schreef een voorbeeldtekst, werd geclassificeerd als categorie 3 (‘foutloos’), pikte er zomaar een opdracht tussenuit en begon te tikken over webwinkels in Overijssel. Deze vrolijke gang van zaken duurde ongeveer een kwartier. Toen merkte ik dat dit veel te veel werk was voor bijna geen geld en dat het tikken mijn humeur razend snel verpeste. Ik verdien nu zo’n acht jaar mijn brood met m’n spreekwoordelijke pen, maar deze SEO (Search Engine Optimization) stukken waren me totaal vreemd. Het kostte me dan ook best veel tijd om de verplichte woorden in een goedlopend verhaaltje te krijgen. Drie wervende zinnen over een webwinkel gaat nog best, maar het droogt al snel op. Ik zat toch zeker vijfentwintig minuten aan een stukje, wat neerkomt op iets minder dan vijf euro per uur. 

Het kan beter, benadrukt Textbroker op de site. Wie doorgroeit naar categorie 5, krijgt opdrachtgevers die blogs willen, reisverslagen, gedichten. Maar dan moet je erg veel meters maken op de site en heel veel schrijven voor weinig. Voor een stuk van 300 woorden krijgt een auteur in categorie 3, € 2,70. Textbroker krijgt van de opdrachtgever € 4,50. Wie in categorie 4 zit, schrijft ‘uitstekend’ wat nog altijd neerkomt op zo’n 1,5 cent per woord.

Duits

Textbroker begon zeven jaar terug in Duitsland en groeit gestaag. Er werken honderd mensen, de kantoren staan in Mainz, New York en Las Vegas. De site bestaat nu in negen talen en wereldwijd staan er zo’n 160.000 mensen in het bestand van de tekstmakelaar. Allemaal tekstschrijvers, bijna allemaal voor pinda’s per woord. Iedereen die zich aanmeldt doet afstand van het copyright op het moment dat hij de voorwaarden van de site accepteert. Ook komt je naam nooit bij je stuk te staan. 

Ik hoorde over Textbroker van een tekstschrijver-vriendin. De site had haar persoonlijk beledigd. Het feit dat mensen die zich online aanmelden om tussendoor tekstjes te schrijven, zich net zo hard tekstschrijver mogen noemen als zij met al haar jaren ervaring en serieuze opdrachtgevers, ergerde haar enorm. ‘Huisvrouwen die overdag voor bijna geen geld stukjes tikken en die dan trots twitteren dat ze schrijver zijn, bleeeeh!’ Onder journalisten lijkt de site niet echt bekend, maar collega’s die ik er over vertel, reageren met ongeloof. 1 cent per woord? WTF.

Textbroker zelf doet het wat poëtischer klinken. ‘Iedereen die kan schrijven en daaraan plezier beleeft, is bij ons welkom’, mailt Arie Tollenaar, woordvoerder voor de Nederlandse site,  vanuit Mainz waar het hoofdkantoor zit. ‘Auteurs uit meer dan honderd landen met verschillende culturen en achtergronden en ongeacht beroep, afkomst of opleiding schrijven inmiddels voor Textbroker. (…) Ja, de site trekt huisvrouwen aan en moeders met kleine kinderen die nog wat nuttigs in hun vrije tijd willen doen, maar ook professionele tekstschrijvers die in rustigere perioden toch nog wat willen verdienen.’
De professionals komen heus bovendrijven, denkt Tollenaar. ‘Ons team classificeert de auteurs; hun vaardigheden moeten als zodanig bewezen worden. De meest succesvolle auteurs zijn meestal diegenen die óf een bijzondere affiniteit voor het schrijven hebben, hetzij door een journalistieke achtergrond of opleiding, óf expert op een bepaald vakgebied. Veel van onze auteurs hebben al aanleg voor het schrijven voordat ze zich bij ons aangemeld hebben, maar er is ook een groot aantal auteurs die, door voor ons te schrijven, langzaam maar zeker steeds beter worden, ook omdat hun werk regelmatig door ons van feedback wordt voorzien.’ Ik kreeg ook feedback. Vooral mijn komma-gebruik kon beter en een van mijn stukjes was niet wervend genoeg.

In de loop van twee weken, terwijl ik tv kijk, schrijf ik vijf SEO-artikelen, vooral over kleding. Het is meer plakken dan schrijven, ik zet de juiste woorden achter elkaar. Het gaat nog niet veel sneller, mijn teller blijft steken op € 8,30 en pas bij een tientje keert de site uit. Dan krijg ik een mail van Text­broker: ik ben geselecteerd voor een team. Dat is mooi want in een team verdien je net wat meer (1,37 cent per woord). Terwijl ik verder klik, vraag ik me toch even ijdel af wat in mijn profiel het zal zijn dat de aandacht trok van de opdracht­gever. Een land waar ik heb gewoond? Een hobby die ik opgaf? Ervaring? Ik kom er nooit achter. Het thema-team schrijft over haartransplantaties, een onderwerp waar ik in mijn leven mogelijk één minuut en 40 seconden over heb nagedacht, verspreid over 33 jaar. Ik schrijf een stukje over André Agassi en hou dan op voordat ik kleine, scherpe voorwerpen in mijn ogen wil steken.

Tot een hogere categorie heb ik het dan ook niet geschopt, mijn Textbroker-carrière heb ik eigenhandig in de kiem gesmoord, maar terwijl ik dit schrijf denk ik toch weer dat het zo gek niet klinkt. Beetje volhouden en je verdient geld met gekke stukjes tussendoor. In de praktijk moet je dan wel echt een lange adem hebben. En geen muisarm. En een milde passie ontwikkelen voor enkellaarsjes en haartransplantatie. Het is niet waarom je freelancer wordt, om zeven keer ‘Poedelpump Ballerina’s’ in één alinea te rijgen. En nee, ‘Poedelpump Ballerina’s’ bestaan niet. Toen ik me op de site inschreef, heb ik óók afstand gedaan van het recht er al te expliciet over te schrijven, ik rek het al, merken noemen gaat te ver.

‘De gemeenschappelijke deler is de passie voor schrijven en een zeker talent’, eindigt de mail van Tollenaar. En dat spreekt wereldwijd mensen aan. Als schrijven je beroep is, steekt het een beetje, dat slecht betaalde hobbyisme. Maar wat je er ook van denkt, broodroof van journalisten is Textbroker niet. Misschien is het vervelend voor beginnende tekstschrijvers, journalisten deden dit werk al nooit, ook niet voor de komst van online tekstenmakelaars. Voor journalisten is het eerder eng. Vooral omdat het in tijden van crisis in de journalistiek lijkt op een soort hels voorland. 1,5 cent per woord? Zóveel meer betalen regionale kranten niet.

 

Bekijk meer van

Textbroker

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.