— dinsdag 14 maart 2017, 13:45 | 0 reacties, praat mee

Zweten en zwoegen bij journalistiek experiment De Tweede Kelder

Wat gebeurt er als 30 jongeren – letterlijk - vanuit de kelder van het Binnenhof een dagelijks tv-programma maken in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen? Bij deze vraag startte De Tweede Kelder, sinds 1 februari te zien op Ziggo kanaal 13 en via Youtube. Mede initiator Tamara Evers blikt terug op dit journalistieke experiment.

Stel je voor; je bent student of net afgestudeerd en je hebt nog weinig tot geen werkervaring. Ineens vliegt er een fantastische kans voorbij; de kans om in twee maanden een volledig nieuw jongerenprogramma te bedenken en te maken. Je krijgt creatieve vrijheid, trainingen, de beschikking over apparatuur, een landelijke zender, studio op het Binnenhof en begeleiding van professionals. In korte tijd kun je dus ontzettend veel praktijkervaring opdoen, jouw talent ontwikkelen en goed bewapend de arbeidsmarkt betreden. Dat is het basisidee achter De Tweede Kelder. Aan partner in crime Gradus Vos en mijzelf de eer om dit bijzondere experiment vanuit Ziggo op te zetten.

Primeurtjes
Voor de jonge makers begint het avontuur op vrijdag 13 januari. Regen, sneeuw en storm domineren de dag. Code oranje. Onwennig en drijfnat schuifelen ze politiek perscentrum Nieuwspoort binnen. De komende 2,5 week krijgen ze hier een stevige stoomcursus televisie maken van experts uit de journalistiek, televisiewereld en politiek. Onder andere Harm Taselaar, Jeroen Koopman, Merel Westrik, Kay van der Linde en Peter Kee delen hun expertise. Jos Heymans, die de jongeren in verbinding brengt met politiek Den Haag, breekt het ijs door gul met verhalen en anekdotes te strooien. Over Mark Rutte, die elke zaterdag ontbijt haalde bij dezelfde bakker. En hoe de RTL-coryfee daar niet alleen broodjes, maar ook primeurtjes haalde. “Jullie krijgen een fantastische kans”, benadrukt hij. “Uitzenden op een landelijke zender. Zonder druk van zenderbazen, euro’s en kijkcijfers. Met een studio middenin het hart van politiek Den Haag.”

“Dichterbij kom je niet”, beaam ik. “Figuurlijk, maar ook letterlijk. Want aan de andere kant van deze muur geeft Rutte nu zijn wekelijkse persconferentie.” Als enkele studenten van de Dutch Filmers Academy de premier in de gang tegenkomen aarzelen ze geen moment. De eerste selfie is gemaakt. “Kan dat eigenlijk wel?” vragen studenten journalistiek zich af. “Straks denkt hij dat we niet professioneel zijn.” Door de gangen van het perscentrum gaan we voor het eerst naar ‘onze’ studio; op dat moment niet meer dan een lege kelder. “Volgende week bouwen we de studio, regie en montageruimte op”, vult Gradus aan. “En als jullie primeurs scoren, dan kunnen we op ieder moment van de dag live uitzenden.” Journalistieke oogjes beginnen te twinkelen.

In zakjes ademen
Toegegeven; het idee is fantastisch, maar de praktijk is vrij heftig. In slechts 2 maanden een studio opbouwen, een compleet nieuw programma ontwikkelen én 30 afleveringen maken met een onervaren groep is ontzettend ambitieus. Met name de eerste weken zijn een journalistieke achtbaan. De ideeën schieten alle kanten op en zijn allesbehalve concreet. De kelder lijkt nog niet op een tv-studio. De griepgolf slaat toe en gebrek aan ervaring domineert de eerste opnames. De redactie zoekt verwoed naar studiogasten, maar De Tweede Kelder is nog onbekend, dus de meesten kijken liever de kat uit de boom. “Jesse Klaver heeft geen tijd voor ons ”, slingert iemand de groepsapp in. Gevolgd door een reeks verontwaardigde reacties en boze smileys. “Wat?! Hij zou juist tijd moeten maken.” Op interviewbeelden van de NOS zie ik hoe onze verslaggevers op de achtergrond selfies maken .Twintig zenuwachtige studenten wachten Mark Rutte op met een vissenkom vol briefjes.

Een voorlichter van de Tweede Kamer belt. Of ik weet dat vissenkommen niet welkom zijn in de Kamer. Wij helpen de studenten op weg, zorgen dat de energie erin blijft en dat alles gereed is voor de eerste uitzending; van de studio tot de communicatie. Aan de inzet en ambitie ligt het niet. Maar de hulp van Jos Heymans en steun van de twee professionele eindredacteuren is ontzettend waardevol. Zowel de studenten als wij staan soms bijna letterlijk in plastic zakjes te ademen. “Waarom zijn jullie moe? Wij maken toch het programma?” vraagt iemand. Het plastic zakje komt weer tevoorschijn. Adem in. Adem uit. 

Spanning en stress
Op 1 februari is de kelder gevuld met gezonde spanning; vanavond is het zo ver. Iedere dag draaien we enkele items en om 16.00 uur zit er een gast op de bank en nemen we het volledige programma op. Daarna zetten we alles door en om half 6 staat het op de zender. Op papier klinkt het uur voor de eerste uitzending is de gezonde spanning omgeslagen in pure overzichtelijk, maar de praktijk verloopt een tikkeltje anders. Een paniek. “De opnameknop is niet ingedrukt. De uitzending is niet opgenomen”, roept Vera. “Snel! Opnieuw!! Over een uur zenden we uit!!!” De spiksplinternieuwe presentatoren blijven bewonderingswaardig koelbloedig en met zweet onder de oksels staat de nieuwe opname net op tijd op de zender. De ontlading is groot als we in Nieuwspoort voor de televisie wachten op het resultaat. “Het is ons gelukt!” De sfeer zit er goed in en de biertjes en bitterballen vinden gretig aftrek. “Oooh nee, ik haal mijn neus op, recht voor de camera!” jammert een van de verslaggevers. “Je doet het juist hartstikke goed!” vindt de rest.

Hoogtepunten
In de weken die volgen komt er steeds meer ritme in en worden de uitzendingen in rap tempo beter en leuker. Verbaal zijn politici natuurlijk een stuk sterker, en dus tovert de redactie slimme trucjes uit de kast om politici uit hun ‘mediapraatje’ te trekken en tot ‘echte’ antwoorden te verleiden. “De vraag is; wat gaan partijen nou echt doen? En dan niet in beleid en wollige shit. Want eigenlijk praten ze overal omheen”, vindt Joost. Regelmatig gebruiken ze ‘persoonlijke’ items en verpakken ze interviews in spelvorm. Dat levert ontzettend leuke fragmenten op. We spelen een potje zeeslag met Ancilla van de Leest, uitsprakenbingo met Thierry Baudet en leggen Alexander Pechtold pittige dillema’s voor. In DeBad debatteren politici vanuit een badkuip.



Onze ‘Maurice de hond’ uit het Haags dierenasiel slaat niet aan en verdwijnt uit de uitzending. De Buma box en de rolkoffer van Roemer zijn wel succesvol. Ook Mark Rutte neemt uitgebreid de tijd en heeft het zichtbaar naar zijn zin in onze studio. Achter de schermen is de sfeer goed. Ja, het komt wel eens tot een kookpunt en ook vermoeidheid en stress slaan wel eens toe. Maar we beleven zoveel toffe dingen met elkaar; het maakt de groep met de dag hechter.

Aftellen
De weken zijn voorbij gevlogen en inmiddels hebben we nog één dag te gaan tot de verkiezingen. Vrijdag bouwen we de studio af en dan is het avontuur alweer voorbij. De Tweede Kelder wordt gewoon weer een kelder, waar het personeel van Nieuwspoort zich omkleedt. En ieder gaat weer zijn eigen weg. Geen plezier en stress meer van dagelijkse uitzendingen, geen helikoptervluchten met Henk Krol, strandwandelingen met Emile Roemer of volksliederen zingen met Sybrand Buma.  De meesten gaan terug de schoolbanken in, een enkeling op zoek naar een baan. Tja… wat gebeurt er als je met 30 jongeren – letterlijk - vanuit de kelder van het Binnenhof een dagelijks tv-programma maakt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen?

Dan duim je stilletjes dat de verkiezingen nog eventjes worden uitgesteld.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.