anp banner november

— donderdag 5 juni 2014, 15:42

Zorgen om belangenverstrengeling VVOJ

Onderzoeksjournalisten die regelmatig publiceren over belangenverstrengelingen in de samenleving moeten zelf zuiver en transparant handelen. Dat geldt ook voor bestuurders van een vereniging van onderzoeksjournalisten. Dat stellen VVOJ-leden Kees van den Bosch (VPRO/Argos), Joop Bouma (Trouw), Joep Dohmen (NRC Handelsblad en jurylid De Loep), Jos van Dongen (VARA/Zembla), Huub Jaspers (VPRO/Argos) en Bart Nijpels (KRO/Reporter), in een brief, die Villamedia heeft ingezien en die voorafgaand aan de algemene ledenvergadering van de Nederlands-Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) werd gestuurd naar het bestuur en VVOJ-leden. Tijdens de vergadering woensdag stapte de hele Raad van Bestuur op, naar aanleiding van vragen over de schijn van belangenverstrengeling en transparantie over procedures rondom het verkrijgen van opdrachten.

Het zestal maakte zich zorgen over het gebrek aan reactie op het onlangs gepubliceerde rapport van consultancybureau ODS ‘Een baken voor de Onderzoeksjournalistiek’, waarin voor het eerst werd gesproken over de schijn van belangenverstrengeling.  Een van de aanbevelingen in het rapport luidt ook: vermijdt de schijn van belangenverstrengeling; streef ook vooraf optimale transparantie na bij het nemen van beslissingen die bestuursleden of leden van de staf opdrachten opleveren, niet alleen in de verantwoording achteraf. Stel hiervoor schriftelijke procedures op, adivseert ODS.

De zaak draait om de wijze waarop VVOJ-bestuursleden en de directeur betaalde opdrachten van de VVOJ kregen. “Wij vinden (ook de schijn van) belangenverstrengeling een ernstige zaak. Als wij (als onderzoeksjournalisten) dit bij anderen ontdekken stellen we dit aan de kaak. Dit betekent dat we ook streng moeten zijn als het onszelf in onze eigen vereniging betreft”, aldus de onderzoeksjournalisten in hun brief.

Het meest duidelijke voorbeeld van mogelijke belangenverstrengeling is een in 2011 afgegeven subsidie van 53.750 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor het project VVOJ Medialab. De VVOJ heeft deze opdracht vervolgens gegund aan het bedrijf van de voorzitter. Dat is volgens Joep Dohmen een ongewenste vermenging van belangen. “De opdracht voor het Medialab had niet onderhands naar de voorzitter moeten gaan. Er had tenminste een aanbesteding moeten zijn. Misschien waren er wel meer ondernemers in het land die het goed hadden kunnen doen.”

In een eerste verantwoording, die in handen is van Villamedia en voorafgaand aan de algemene ledenvergadering werd gestuurd naar de leden, meldt het bestuur dat een aanbesteding of open inschrijving van de projecten niet altijd mogelijk is, vanwege de specifieke vragen of omdat het voor onnodige vertraging zou zorgen. In de ledenvergadering heeft het bestuur volgens Dohmen ook aangegeven dat het bestuur dat niet had moeten doen.

De verantwoording die het bestuur schriftelijk en in de algemene ledenvergadering geeft, wordt door de briefschrijvers niet als voldoende gezien en er wordt een feitenonderzoek geëist. Volgens het bestuur is terugtreden de enige optie geworden: “Alleen al de suggestie van belangenverstrengeling is onwenselijk.”

De ledenvergadering zal een feitenonderzoek naar de bevraagde procedures instellen en op basis daarvan met een nieuw te vormen bestuur duidelijker richtlijnen voor de toekomst vaststellen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.