website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

YouTube begint campagne tegen uploadfilters

Lars Pasveer — Geplaatst op dinsdag 23 oktober 2018, 13:57

Het Europees Parlement stemde in september voor hervormingen van het auteursrecht, mét optie voor uploadfilter | EPA

Het Europees Parlement stemde in september voor hervormingen van het auteursrecht, mét optie voor uploadfilter | EPA

Nieuws Videoplatform YouTube is een campagne gestart tegen artikel 13, een element uit de voorgestelde vernieuwing van het Europese auteursrecht. Daarin wordt gepleit voor een controle of geüpload auteursrechtelijk beschermd material bevat. Critici noemen dat voorstel een introductie van uploadfilters, funest voor het vrij een creatieve internet.

Het Europees Parlement stemde midden september voor herziening van het Europese auteursrecht. Naast uploadfilters is ook een vorm van linkbelasting besproken, waarbij uitgevers geld moeten krijgen als naar hun materiaal wordt verwezen.

Directeur Susan Wojcicki heeft contentmakers op het platform gisteren een brief gestuurd over het artikel 13, dat volgens Wojcicki in de huidige vorm zowel makers als gewone gebruikers ernstig zal belemmeren bij het uploaden en delen van inhoud. Potentieel zal YouTube kijkers in de Europese Unie moeten buitensluiten van materiaal dat al op YouTube is geplaatst.

In de voorstellen wordt het platform verantwoordelijk voor overtredingen. Om potentieel auteursrechtschendend materiaal te identificeren en gezien de omvang van het aanbod dat dagelijks wordt geüpload, zullen partijen als YouTube moeten gaan werken met uploadfilters. Omdat Facebook, Google en Twitter en anderen hun risico zullen willen beperken, zullen de filters eerder te veel dan te weinig afwijzen, voorspellen tegenstanders.

“Artikel 13 bedreigt honderdduizenden banen, Makers in Europa, bedrijven, artiesten en iedereen die zijn weer werk verschaffen”, schrijft Wojcicki - die de kans aangrijpt om de #saveyourinternet-campagnesite te promoten.

Volgens Wojcicki doet YouTube al veel om te zorgen dat rechtenhouders worden gecompenseerd voor hun werk, via onder meer de introductie van Content ID, dat bijvoorbeeld muziek en fragmenten in video’s identificeert. Meer bij Google

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.