WPG kondigt ‘heroriëntatie’ aan
In een uiterst beknopt persbericht heeft uitgeverij WPG aangekondigd dat het een 'strategische heroriëntatie' inzet. "Wegens de voortdurende recessie en gewijzigde marktomstandigheden" is het bedrijf volgens eigen zeggen genoodzaakt haar strategische focus aan te scherpen. De heroriëntatie moet in november zijn afgerond; tot die tijd doet WPG geen uitspraken. Het korte bericht plus het gebrek aan verdere informatie leidde op onder meer Twitter tot de nodige speculatie: zo zouden WPG-titels Opzij en J/M op de nominatie staan om te verdwijnen. Daarover stelt WPG: "Berichten over al dan niet stopzetten van bepaalde activiteiten zijn [..] op zijn minst voorbarig." Verder zou de Rabobank de teugels bij WPG strak aantrekken, meldde financieel redacteur RTL René Lukassen, omdat sinds eind 2012 doelen over rentedekking en schuldenlast niet meer zouden zijn gehaald. Bij HP/De Tijd is alles in een overzichtelijk artikel samengevat. Piet Bakker maakte een overzicht van WPG-titels en bijbehorende oplagecijfers. Naast Opzij en J/M geeft WPG ook Psychologie Magazine, Voetbal International en Vrij Nederland uit. Ook maken uitgeverijen Arbeiderspers, de Bezige Bij, Querido en educatieve uitgeverij Zwijsen deel uit van WPG.