basis naar compleet

— donderdag 16 maart 2023, 10:16 | 0 reacties, praat mee

Winst RTL ondanks Nederlands succes onder druk

ANP

RTL Group heeft 2022 met een lagere winst afgesloten, ondanks goede resultaten van zijn Nederlandse zenders. Het Luxemburgse mediaconcern als geheel haalde minder advertentie-inkomsten binnen en leed hogere verliezen op nieuwe projecten voor zijn streamingdiensten. Die platforms, zoals Videoland in Nederland, trekken wel steeds meer betalende kijkers. Laatste wijziging: 16 maart 2023, 10:20

De nettowinst daalde met 47 procent tot 766 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat RTL vorig jaar honderden miljoenen euro’s verdiende met de verkoop van een advertentieplatform. Maar ook zonder die eenmalige meevaller in 2021 daalde de winst. De omzet steeg tot een recordhoogte van 7,2 miljard euro.

RTL Nederland boekte juist een recordresultaat. Zenders zoals RTL 4 en RTL 5 wonnen volgens het mediabedrijf marktaandeel als wordt gekeken naar kijkcijfers. Daarmee wordt de voorsprong op de concurrentie, voornamelijk van de publieke omroep en Talpa-zenders als SBS 6 en Veronica, groter.

Streamingplatform Videoland telde eind 2022 ruim 1,2 miljoen abonnees, bijna 12 procent meer dan een jaar eerder. Onder andere een documentaire over volkszanger André Hazes en de serie Mocro Maffia trokken veel kijkers, meldt RTL. Het totale aantal betalende abonnees van streamingplatforms van RTL steeg in een jaar tijd met ruim 44 procent tot 5,5 miljoen mensen.

Topman Thomas Rabe spreekt van een sterk jaar “ondanks een ongekend aantal externe uitdagingen”, zoals de hoge inflatie en economische onzekerheid die adverteerders voorzichtiger maken. Daarnaast ketste de fusie van RTL Nederland met Talpa af omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te veel concurrentiebezwaren had.

Villamedia onthulde vandaag dat RTL Nederland ‘strategische gesprekken’ voert met uitgeverijen rondom de verkoop van technologieplatform Bright. Het platform werd in het kader van een merkcentralisatie onder RTL Nieuws geschoven, maar doet het online (YouTube/TikTok) bijzonder goed.

Juist dat succes op YouTube en TikTok maakt Bright nu volgens RTL interessant voor andere uitgeverijen.

Bekijk meer van

RTL Nederland RTL Group Bright

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.