word studentlid

— donderdag 5 mei 2011, 16:16 | 2 reacties, praat mee

PCM-kranten verhogen winst de Persgroep

PCM-kranten verhogen winst de Persgroep

Het van oorsprong Belgische mediabedrijf de Persgroep heeft vorig jaar een omzet behaald van 930 miljoen euro, een stijging van 17 procent ten opzichte van 2009. De nettowinst verdubbelde tot 64 miljoen euro. De Nederlandse uitgeefactiviteiten, die vorig jaar voor het eerst volledig in de cijfers konden worden verwerkt, leverden een winst op van 42 miljoen euro. Reden voor de omzet- en winststijging is onder andere te vinden in de overname van het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en het Parool. De Persgroep heeft een "sprong van jewelste" gemaakt door de overname in 2009, zei topman Christian van Thillo donderdag in een toelichting op de cijfers. "We zijn een totaal andere onderneming geworden." Meer bij ANP via De Gelderlander / Financieele Dagblad Laatste wijziging: 13 augustus 2013, 16:27

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Paul Disco, 5 mei 2011, 17:15

Het blijft toch curieus dat een commerciële onderneming wel lukt wat ideële stichtingen bij krantenredacties niet voor elkaar kregen.
Frappant is ook dat de beroepsvereniging voor communicatie, de natuurlijke tegenspeler van de journalistiek (zie boek Gevaarlijk Spel), nu constateert: ‘Hoofdredacties ervaren elke dag de druk van de uitgevers om goeie rendementen te maken. De bezuinigingen bij kranten en radio/tv hebben onmiskenbaar negatieve consequenties voor de werkdruk bij journalisten. Dat is zorgwekkend en het is begrijpelijk dat de kwaliteit van de verslaggeving daardoor onder druk staat.’
Het lijkt mij dat, nu er steeds meer commerciële invloed is in krantkolommen, de prijs juist zou moeten dalen. De toegevoegde waarde van dagbladen is al afgenomen met de komst van snellere nieuwsbronnen. Als duiding in de krant vervolgens niet onbetwist onafhankelijk is, dan durf ik wel te voorspellen dat de winst heel hard gaat dalen.
De grote truuk om een krantkatern in een luchtige magazineopmaak te presenteren lijkt mij daar niets aan af te doen, het kan zelfs averechts werken. Consumenten betalen nauwelijks voor een brochure, hoe lekker geschreven ook.

Rob van der Hilst, 5 mei 2011, 20:33

Bij gebrek aan voldoende eigen kwaliteiten - ‘slecht onderwijs veroordeelt iemand levenslang’ (ThdeGr) - zijn de Vlamingen in opmars gekomen in dit land.
Dat was in de 16de en 17de eeuw al niet anders: Amsterdam werd pas tot Grote Economische en Financiële Waffel dankzij de toestroom van (gevluchte) rijke Vlaamse kooplui.

Uitermate gunstige importeffecten dus, toen.
Blijkbaar nu opnieuw (?)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.