— vrijdag 9 oktober 2009, 16:38 | 0 reacties, praat mee

‘Wij hebben nooit tégen de Persgroep gekozen’

© Truus van Gog

Birgit Donker is sinds een kleine drie jaar hoofdredacteur van NRC Handelsblad en Next. Over een half jaar moet de titel zijn verkocht aan een nieuwe eigenaar. Hectisch? ‘Neeuh, het is hier altijd druk.’

Klopt het dat er nog twee potentiële kopers over zijn; Investeringsmaatschappij HAL en de Telegraaf Media Groep?
‘Over kandidaten kan ik niks zeggen, dan moet je bij de eigenaar zijn. We verkopen niet onszelf. Wij vinden het belangrijk dat een nieuwe eigenaar het redactiestatuut respecteert en de strategie van NRC Media onderschrijft. De relatieve autonomie die we hebben, heeft vruchten afgedragen. Ik heb een voorkeur voor de kandidaat die het beste voldoet aan die voorwaarden. Op dit moment hoort daar geen naam bij. Het is ook echt te vroeg om dat nu al te zeggen.’

Jij wilde dat NRC werd verkocht.
‘In een grote onderneming wordt naar de grootste gemene deler gezocht. Wij denken dat het goed is dat NRC korte lijnen heeft en kan zoeken naar nieuwe kanalen om onze informatie te verspreiden. Daarom staken wij onze vinger op toen bleek dat er één krant verkocht moest worden na de overname door de Persgroep.’

Je wilde ook weg bij PCM omdat je dan niet meer met de Volkskrant in één concern hoeft te concurreren.
‘Het is absoluut niet zo dat wij iedere dag denken: we gaan eens lekker concurreren met de Volkskrant. Maar als je twee merken hebt met deels dezelfde doelgroep kan dat botsen. Denk aan sluitingstijden; wie zakt het laatst? PCM heeft veel kranten, met deels dezelfde doelgroep. De weeffout uit 1995 (Toen NDU werd overgenomen door PCM en er overlap bleek bij sommige titels, red.) wordt goed gemaakt.

Er vindt nu al een ontvlechting binnen PCM plaats om te bepalen wat er bij NRC hoort en wat niet.
‘De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft dit besloten, zodat een nieuwe eigenaar weet wat hij precies koopt. We helpen de huidige eigenaar nu de gegevens boven tafel te krijgen. En ik vind het belangrijk te kijken of onze belangen goed worden gewaarborgd. De Persgroep wil – en dat geloof ik ook – dat er voor NRC Media een goed huis wordt gevonden.’

Maar wil De Persgroep niet gewoon zoveel mogelijk geld?
‘De Stichting Democratie & Media is ook aandeelhouder. En die is er niet per se op uit het meeste geld te verdienen. En ook Christian van Thillo van de Persgroep houdt van kranten. En concurrentie. Ik denk dat hij zo verstandig is dat-ie een goede concurrent wenst.’

De Persgroep is – anders dan Apax – een echte uitgever. Heeft NRC niet te vroeg zijn vinger opgestoken?

‘Wat ik heel goed aan ze vind is dat ze geloof in kranten uitstralen. Wij hebben ook nooit tégen de Persgroep gekozen. Maar zo’n grote organisatie waar constant allerlei belangen moeten worden afgewogen is voor ons niet per se de plek waar wij onze toekomst kunnen borgen. Ik ben het niet eens met de Persgroep als ze zeggen dat je internet moet loskoppelen van kranten. Wij volgen een andere strategie. Ik geloof wél dat we onze informatie op internet goed kunnen verspreiden. Papier of pixels, dat maakt niet uit. Als je maar niet alles weggeeft. Dat doen wij ook niet. We hebben nu bijna 9000 betaalde internetabonnees. Nog eens 2000 mensen lezen de krant via de e-reader.’

Verdien je geld aan nrc.nl en nrcnext.nl?
‘Ja. Het voordeel van digitaal publiceren is dat het goedkoper is en additioneel. Het gekke in Nederland is dat de gezondheid van kranten wordt afgemeten aan de oplage van het zesdaagse papieren abonnement, met de HOIcijfers die ieder kwartaal weer laten zien met hoeveel procent die oplages zijn gezakt of gestegen. Maar als je werkelijk kijkt naar het aantal abonnees, dan heeft NRC er meer dan ooit, voornamelijk door het succes van next. Tachtig procent van de lezers van next las daarvoor geen betaalde krant. Dat is de grootste winst.’

De Persgroep vindt next helemaal niet zo’n succes; het holt het Handelsblad uit en benadrukt zijn oubolligheid, vinden ze in Vlaanderen.

‘Het succes van next is over de hele wereld bekend. Er komen nog steeds uitgevers vanuit Japan of Afrika om te kijken hoe we dat gedaan hebben. De redactie is in staat een krant te maken voor een jongere generatie – iets waar ze ook in Vlaanderen maar ten dele in slagen, om het voorzichtig te zeggen. Bovendien is er sprake van wisselwerking. Handelsblad heeft van next geleerd hoe belangrijk presentatie is.’

Moeten jullie niet ook bezuinigen; net als de andere PCM-titels?

‘Onze situatie is anders omdat wij door next allemaal al iets harder zijn gaan werken. We hebben geen vacaturestop, maar vervangen niet altijd automatisch als er iemand weggaat. En we letten al een jaar beter op onkostenvergoedingen en andere kosten omdat we wisten dat de advertenties zouden gaan teruglopen als gevolg van de kredietcrisis. We maken keuzes. Ons correspondentennetwerk willen we per se handhaven. Juist omdat het ons bijzonder maakt. Onze internationale blik is één van onze specialiteiten dus daar zullen we niet snel op bezuinigen.
We zitten als kranten in een overgangsfase. Juist daarom moet je laten zien waarin je bijzonder bent. Bij de recente verkiezingen in Iran hadden wij een correspondent die er al over schreef, goed ingevoerd was en niet even binnen kwam vliegen met de uitroep: wat is hier ook alweer aan de hand?’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.