e learning nvj

— vrijdag 7 juni 2013, 09:27 | 2 reacties, praat mee

Wegener wil uit de as herrijzen

Phoenix luidt de titel van een reddingsplan voor het noodlijdende Wegener. Bezuinigingen moeten het krantenconcern doen herrijzen uit zijn as. Managers bij de aangesloten kranten geven vanaf deze week leiding aan een tiental werkgroepen. Gekeken wordt waar en hoeveel bezuinigd kan worden. Op 1 september moet het traject zijn doorlopen, zodat de top knopen kan doorhakken. Dit bevestigen Rob Vunderink (voorzitter ondernemingsraad Wegener) en Rob Cox (voorzitter ondernemingsraad MGL)

Limburg maakt geen onderdeel uit van Phoenix, dit na protest van de or van de Media Groep Limburg. Die gaf onlangs een negatief advies. Achterliggende gedachte is dat de Limburgse kranten het relatief goed doen na enkele grondige saneringen. Wegener moet die weg nog gaan en moet dat zelf doen, vinden ze bij Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad.

Als gevolg van het protest komt er geen werkgroep die de fusie tussen beide bedrijven gaat onderzoeken. “Vooral Wegener heeft een probleem, niet wij”, zegt Cox.

Limburg mag tot 1 september op zoek naar andere oplossingen. Een zelfstandig bestaan buiten Mecom is een optie. Dat betekent niet dat een fusie definitief van de baan is, aldus de voorzitter. “Voorwaarde om te praten over integratie is dat Wegener eerst orde op zaken stelt. In de tussentijd gaan we kijken naar andere oplossingen.”

Phoenix komt uit de koker van de nieuwe CEO bij Wegener, Susan Duinhoven. Doel is om een vijfde van alle banen te schrappen, werd vorige maand bekend, ofwel tussen de 525 en 545. Op de redacties gaan 125 arbeidsplaatsen verloren. Mogelijk moeten twee drukkerijen sluiten. Ook wordt er in de wandelgangen over gesproken dat het sociaal plan soberder van opzet zal zijn dan de krantenwereld tot nu toe gewend is.

Vandaag werd verder bekend dat Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad vervroegd op zoek moet naar een nieuwe directeur. De huidige directeur, Ad Verrest, zou per 1 juli vertrekken, maar is vanwege ziekte een maand eerder moeten stoppen.

Bekijk meer van

Wegener

Praat mee

2 reacties

Jurriaan Nijkerk, 14 juni 2013, 15:30

Tja, dan gaan wij even voorbij aan het mediarapport van Pricewaterhouse Coopers dat op termijn de helft van alle titels verdwijnen. Het proces is al gaande, al schijnen sommigen het niet te zien.

Bij de KVGO, waar enige maanden geleden het personeelsbestand werd ingekrompen met zo’n 50% heeft men het wel door, men verwacht daar dat er over een anderhalf jaar nog maar 200 grafische bedrijven in Nederland zullen zijn.

50% is iets anders dan 20%...

Maar misschien hebben beide instanties wel ongelijk. Dat is wel mijn hoop, hoewel hoop en realiteit vaak ver uiteen liggen.

Nog even, want dit zou bijna voorspelbaarkunnen gaan gebeuren, schiet de boodschapper niet dood…

Rogier Stokking, 14 juni 2013, 19:43

Natte krant

Binnenkort klinkt het “laatste ronde”. Nee het is niet een slotakkoord van een rookloze horecagelegenheid. Maar is het ‘zijn’ laatste ronde voor de postkamer. Hij die als een werkelijke pater familias velen heeft zien gaan en komen. Nieuwe winden heeft voelen waaien, die als een storm werden aangekondigd, maar die ook even snel als een zwoel zomerbriesje voorbij luwden.

Hij was het die je bestaansrecht gaf binnen het bedrijf. Niet het management die je met een standaard arbeidsvoorwaardelijk document verwelkomde en je vervolgens naar een werkplek verwees.

Hij had nooit verwacht dat hij overbodig of liever boventallig bevonden zou worden. En dat door het management… die wel dagelijks gretig van zijn diensten gebruik weet te maken. Neem je dat even voor me mee? Zou je willen zorgen dat?… Altijd knikte hij instemmend en zorgde dat de bestelling mee kwam of klaar lag de klant tevreden stellend. Maar nu…

Het management is bijna een smerig woord geworden. Een ontoerekeningsvatbare obesitas-dikke speklaag zonder verantwoordelijkheidsgevoel, naar elkaar en daarmee zichzelf wijzend als een dronken octopus. Verstrikt met eigen verstokte ideeën en waanbeelden. Altijd willen pronken met veren van anderen, maar zelf niet wetend hoe het tij nog te keren.

Een ‘top’ die elkaar banen toespeelt tijdens golf-wedstrijdjes waarbij letterlijk de handicaps worden gekocht. Zeven managers die nu centraal marketing regelen en niet eens weten wat marketing behelst omdat het ( naar mijn mening) niet in hun bloed zit. Nee zelfs degenen die de kar op festiviteiten trekken kunnen straks gaan. Boventallig is het oordeel.

Maar Wegenaars, de echte Wegener draait zich om in zijn graf. Hij die levenloos moet toezien hoe het bedrijf aan stukken wordt gereten door verouderde inzichten en prooidieren die het liefste eigen portemonnee spekken. Echter ook even snel het veld ruimen voorzien met een rijke FAAL-bonus en vervolgens het bedrijf de rug toekeren of terugkeren naar letterlijk en figuurlijk een eigen eiland.

De krant huilt en van binnen zie je reeds natte plekken, inkt vervaagt en zal namen doen vergeten. Het gevoel dat alles naar de klote gaat en gemaakt wordt zal niet te onderdrukken zijn. Tijdens de eerste ronde was het ondergetekende die het veld moest ruimen. Volledig leeggegeven. Als een dissonante toon van de balk gegumd.

Nu komt de volgende ronde. Er is weer een SEO opgestaan die het beter weet. Eentje die haar stempel wil zetten op haar prestatie. De foto zo inschattend is de leeftijd gelukkig verder gevorderd en zal er hopelijk geen koersloosheid behoeven te verwachten als gevolg van een ’ geplande’ zwangerschap. Collega’s die werkelijk de marketing mogelijk maakten mogen het veld ruimen. Zij weten reeds een einddatum: boventallig is het devies.

Straks zal het management bijna letterlijk op de stoel moeten zitten van de redactie, want de krant moet gevuld. Een hoofdredacteur die reeds nu al niet meer de tand des tijds zal doorstaan, zal lijdzaam moeten toezien hoe ook hij strepen zal moeten zetten door namen. Door mensen, door levensvreugde, passie en arbeidssatisfactie.

Ik bewonder eenieder die nog de moed heeft dagelijks terug te keren naar de tot grijze pap geworden natte krant vol tranen. En wens het boventallige management de moed toe om de hand in eigen boezen te stekken en zelf zonder bonus per omgaande op te stappen.

Rogier Stokking
14 juni 2013
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Uitgever

Marjolein Slats
Waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Karin Bais
Sales

Sofia van Wijk
Sales

Jenny Fritschy
Sales

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.