mgm nvj maart

— woensdag 10 december 2008, 08:57 | 3 reacties, praat mee

Weinig ideeën om krantensector te helpen

Weinig ideeën om krantensector te helpen

De hoorzitting in de Tweede Kamer om ideeën op te doen om de dagbladsector te helpen heeft niet zo veel opgeleverd. Diverse afgevaardigden van de Nederlandse krantenbranche waren dinsdagavond naar Den Haag getrokken om de noodklok te luiden over de toekomst van hun sector. Kamerleden Joop Atsma (CDA) en Martijn van Dam (PvdA) vonden de oogst mager. "We hebben eigenlijk niets nieuws gehoord", lieten zij na afloop weten. 'Oude' ideeën als BTW-verlaging en het beperken van de mogelijkheden die publieke omroepen krijgen om op nieuwe digitale platforms actief te zijn konden dan ook niet op bijval van de politici rekenen. Ze kijken wel naar het idee van de NVJ om een investeringsfonds in te stellen gericht op 'innovatie in de journalistieke infrastructuur''. Op 18 december bespreken de Kamerleden de stand van zaken met minister Ronald Plasterk (Media). Meer bij De Pers Laatste wijziging: 10 december 2008, 11:41

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

jan, 10 december 2008, 09:20

Overheidssteun voor kranten is sowieso een onzinnig idee, weer een hele dag bezigheidstherapie voor politici voorbij.

jessica, 10 december 2008, 13:31

Een van de problemen in de krantensector is het gebrek aan onderzoeksjournalistiek en een teveel aan homogeniteit in nieuws.
Hierdoor roepen kranten grotendeels de negatieve spiraal over zichzelf af. Door niet te investeren in journalistiek maar door meer en meer gebruik te maken van persbureaus en verslaggeving.
daarmee worden ze ingehaald door het web en door de tv.
Bovendien komt met dat soort verslaggeving de waarheid niet boven tafel, maar wordt de krant speelbal van wat anderen zeggen.

Ik zou zeggen:

maak een fonds voor onderzoeksjournalistiek. loop niet achter elkaar aan in het nieuws en ga vooral uit van je eigen kracht.

zorg als krant dat je goed vermeld wordt als je nieuws brengt dat geciteerd wordt. Heb eventueel een eigen plek in een t.v. uitzending.

Daarnaast zou ik zeggen: overheid als je kranten lezen zo belangrijk vindt, investeer dan door het lezen van kranten serieus/serieuzer op te nemen in het onderwijs van alle niveaus.

Jan, 10 december 2008, 14:20

Jessica, zullen we het onderwijs er eens een keertje buiten laten?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.