Crisis als excuus voor reorganisaties
UPDATE De economische crisis wordt door de Vlaamse krantensector mogelijk als excuus gebruikt om te reorganiseren. Karin Raeymaeckers, mediaprofessor aan de Universiteit Gent, gelooft niet dat de economische crisis zo zwaar is dat bij sommige kranten tot een kwart van de journalisten moet verdwijnen. 'De grote persbedrijven willen niet langer drie redacties voor drie titels. We gaan naar een situatie waarbij één redactie artikels aanlevert voor drie merken.' Ze vraagt zich af waarom bijvoorbeeld Corelio en De Morgen de conjunctuurdip 'niet uitzweten'. "Corelio en De Persgroep zijn immers geen bedrijven in financiële ademnood. Kijk naar de vergevorderde plannen van Christian Van Thillo (De Persgroep) om de noodlijdende Nederlandse krant Algemeen Dagblad op te kopen. Zoiets doe je niet als je zelf noodlijdend bent." Tijdens een onlangs gehouden congres werd aangegeven dat de reclamemarkt in 2010 weer op volle sterkte is. "Alleen 2009 toont een dip", aldus Raeymaeckers, "ook de Vlaamse uitgevers weten dat".
Praat mee