nvj corona

— woensdag 29 januari 2020, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Weg met advertenties! De lezer als inkomstenbron

© Illustratie: Paul Ryding

De helft van de uitgeverijen zet in 2020 volledig in op de lezer als inkomstenbron. En dat werpt zo zijn vruchten af.

De advertentie is dood! Of in ieder geval stervende. Journalistieke uitgeverijen zien dat inkomsten uit reclame zowel online als offline de laatste jaren onder druk staan. Daarom zetten steeds meer uitgeverijen in op lezersinkomsten, blijkt ook uit de nieuwste editie van het jaarlijkse onderzoek Journalism, Media and Technology Trends and Predictions van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Van de 233 ondervraagde ceo’s, redacteuren en digitale bobo’s (uit 32 landen) wil de helft in 2020 volledig gaan voor de lezer als inkomstenbron. 15 procent van hen blijft standvastig vasthouden aan advertenties, terwijl de overige ondervraagden van twee walletjes willen eten.

Voor nieuwsconsumenten betekent dat online abonnementsmodellen, lidmaatschappen en betaalmuren dat de klok slaat. En ook al neemt de bereidheid om te betalen voor online content toe, toch trekt niet meer dan 11 procent van de Nederlanders er de knip voor. Die lage betalingsbereidheid kan volgens onderzoekers van het Reuters Institute leiden tot een grote groep consumenten die verstoken blijft van informatie.

Hoog tijd dus voor slimmere manieren om consumenten online aan je te binden. Gelukkig zijn er succesverhalen te over. Het Zweedse Mittmedia wist bijvoorbeeld zijn online abonnees in 2018 met 20 procent te laten groeien, door zijn betaalmuur tijdsafhankelijk te maken. Alle artikelen van de titels van de uitgeverij zijn het eerste uur na publicatie gratis te lezen. Daarna hoeft er pas betaald te worden.

Ook bij veel andere media die erin slagen lezers te laten betalen voor online content is weggeven het credo. Maar vijf artikelen per maand is daarbij het maximum, weten ze bij The Economist. De uitgeverij achter het blad ontdekte dat lezers ofwel direct een abonnement nemen of dat doen na gemiddeld genomen vijf gratis artikelen te hebben lezen.

Het weggeven van artikelen geeft lezers de kans je medium te leren kennen. Maar als je het goed wil doen, dan dient het weggeven een hoger doel. Bijhouden wat de nog niet betalende lezer bekijkt, geeft je een goed beeld van wat hij interessant vindt. Door de lezer vervolgens betaalde artikelen voor te schotelen die voor hem interessant zijn vergroot je de kans dat hij in de buidel tast.

De betaalmuur personaliseren dus. En dat dat werkt, daar weet de Neue Zürcher Zeitung alles van. De Zwitserse krant zag zijn conversie (bezoekers die een abonnement afsluiten) op deze manier in drie jaar tijd vervijfvoudigen. Op die manier red je het in de toekomst wel zonder advertenties.

Tips van Nick
  • Laat advertenties zoveel mogelijk los en verleg je aandacht naar de lezer als belangrijkste inkomstenbron.
  • Maak de gaten in je betaalmuur dicht. Sluit ook die route via incognito-vensters nou eens.
  • Geef lezers maximaal vijf artikelen per maand gratis als lekkermakertje.
  • Bombardeer betalende lezers tot ambassadeurs die anderen een aantal gratis artikelen mogen sturen.
  • Houd bij wat potentiële betalende lezers interessant vinden. Schotel hen regelmatig betaalde content voor die ze interessant vinden.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.