Weer succes voor reclameblocker Eyeo
Opnieuw heeft Eyeo, producent van de populaire reclameblocker Adblock Plus, een rechtszaak gewonnen. Eerder was het bedrijf succesvol in een rechtszaak met Duitse uitgevers, nu heeft het ook een zaak gewonnen die door de Duitse zenders RTL en ProSiebenSat.1 was aangespannen. De bezwaren zijn dezelfde als in eerdere gevallen: het zakelijk model van Eyeo ondermijnt inkomsten en grijpt ongeoorloofd in het beleid van de uitgevers en zenders - die zelf willen bepalen welke inhoud ze gratis en zonder reclame willen aanbieden. Eyeo biedt de mogelijkheid om bepaalde reclame wél te tonen (een 'whitelist'-model) mits die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Die zijn er vooral op gericht om ergernis weg te nemen, zoals popups of zelfstartende audio en video.
Volgens Eyeo was de zaak van RTL en ProSiebenSat.1 de omvangrijkste waarmee het bedrijf zich geconfronteerd zag. RTL overweegt in beroep te gaan. Vorige maand won Eyeo een rechtszaak die door twee Duitse kranten was aangespannen. Een zaak die door uitgeefgigant Axel Springer is begonnen, loopt nog.
Praat mee