Bild.de gaat strijd aan met ad blockers

In navolging van de Amerikaanse krant Washington Post blokkeert Bild Online, de website van de Duitse tabloid Bild, voortaan gebruikers van ad blockers. Willen zij de site toch bezoeken, dan moeten zij de ad blocker, een manier om advertenties te weren, uitzetten of 2,99 euro per maand betalen. Dat meldt moederbedrijf Axel Springer in een persbericht.
Voor die 2,99 euro per maand krijgen bezoekers van Bild.de toegang tot een bijna advertentievrije (mobiele) site, en een tot 50 procent snellere laadtijd van de pagina’s.
‘Wie de adblocker niet uitzet of niet betaalt voor het nieuwe BILDsmart-abonnement kan vanaf nu geen materiaal op Bild.de bekijken”, meldt voorzitter van de BILD group management raad Donata Hopfen. Het BILDsmart-abonnement kan per maand worden opgezegd.
Uitgevers en websites vrezen door de ad blockers voor hun inkomsten. Axel Springer probeert al via rechtszaken populaire ad blockers te blokkeren. Ze noemen het zelfs chantage dat de makers van de ad blockers uitgevers vragen te betalen, zodat advertenties op hun sites toch te zien zijn.
Praat mee