foj 2019

— zondag 9 augustus 2015, 14:47 | 0 reacties, praat mee

Voorbij de eigen landsgrenzen

© Adriana Homolova

Een nieuwe hoofdredacteur brengt vaak veel nieuwe plannen en radicale veranderingen met zich mee. Maar bij OneWorld is dat juist niet het geval, verzekert Lonneke van Genugten. Op 1 augustus nam ze het hoofdredacteurenstokje over van haar voorganger Hans Ariëns, die na 8 jaar een stap terug doet en adjunct wordt. ‘Hans en ik zijn al heel lang een duo. We begonnen met bladen maken in een klein kamertje bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. We hebben de afgelopen jaren samen een lijn uitgezet voor OneWorld en die blijven we nu volgen.’

Die lijn is duidelijk: de komende jaren moet het nu nog gesubsidieerde OneWorld op eigen benen gaan staan. 20.000 betalende abonnees zijn er nodig. In september start Van Genugten met een grote wervingsactie om een deel van de huidige abonnees (120.000 stuks) te overtuigen betalend klant te worden. ‘We zijn voor veel mensen een leidraad op het gebied van mondiaal denken en duurzaamheid. Nu hopen we dat zij iets voor ons terug willen doen.’

Want journalistiek bedrijven, dat kost nou eenmaal geld. Zeker het type journalistiek dat OneWorld ambieert. De laatste jaren legde de redactie steeds meer aandacht op datajournalistiek en eigen onderzoek. Die investeringen leverden het magazine eerder dit jaar de VOJN-prijs voor beste online onderzoeksjournalistiek op. ‘De komende jaren willen we nog veel meer onderzoek gaan doen.’

Op het gebied van onderzoeksjournalistiek kijkt Van Genugten – zoals een hoofdredacteur van een titel als OneWorld betaamt – verder dan de eigen landsgrenzen. ‘We willen meer samenwerking aangaan met journalisten in de landen waarover we berichten. Journalisten in zulke landen worden vaak gedwongen om de politieke agenda van hun opdrachtgevers te volgen. We willen met hen optrekken en in duo’s aan verhalen werken: één van ons en één van hen.’

‘Samen’ is een thema dat steeds weer terugkomt bij Van Genugten. Want de mondiale problemen waar OneWorld over schrijft zijn zaken die ook mondiaal opgelost moeten worden. Daar is het volgens de kersverse hoofdredacteur nu ook de tijd naar. ‘Mensen reizen steeds meer en ervaren daardoor zelf welke problemen er zijn en dat ze ook meer zelf kunnen doen. Op die mensen blijven we onze pijlen richten.’

Bekijk meer van

Carrière
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.