Volgend innoveren
Tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep is een hoop geld. Meer dan duizend banen gaan er de komende jaren verloren. Wat misschien nog wel zorgelijker voor de toekomst van de publieke omroep is, is dat er een rem op innovatie komt. De Boston Consulting Group onderzocht het in opdracht van minister Van Bijsterveldt en heeft er zelfs een nieuw begrip voor uitgevonden: volgend innoveren.
Niemand weet wat het is en iedereen weet tegelijk dat het onzin is. Je kunt niet volgend innoveren. Je kunt wel innovaties volgen, wat zo veel betekent als achter de muziek aanlopen. Dat heeft voorspelbare en vergaande consequenties. Ik noem er in willekeurige volgorde een paar. Talent vertrekt bij de publieke omroep en gaat elders op de arbeidsmarkt zijn geluk beproeven. Het publiek gaat morren; waarom worden nieuwe (technische) mogelijkheden niet meteen door de omroepen omarmd? Waarom lopen ze zo achter?
Het Nederlandse bedrijfsleven gaat de innovaties bij de publieke omroep zelfs missen. Vernieuwing vindt niet plaats op de grote sites, maar bij kleine programma’s. Talent dat daar opbloeit kan dan doorstromen. Die kraamkamerfunctie verdwijnt en zet daarmee een rem op de hele digitale ontwikkeling in Nederland. Met dank aan de kortzichtigheid van CDA, VVD en PVV.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Praat mee
1 reactie
Frank Mulder, 1 juli 2011, 13:38
Het is de vraag of je met publiek geld mag investeren in innovaties waarbij op voorhand relevantie en bereik niet in te schatten. Je neemt daarmee risico’s die naar mijn mening meer bij ondernemersschap horen. Besteding van publiek geld moet verantwoord gebeuren. Bij innovaties is die verantwoording niet altijd in orde. Je leest alleen maar succesverhalen over geslaagde innovaties, niet over de verliezen die aan mislukte projecten worden geleden.