word studentlid

— donderdag 30 juni 2011, 16:52 | 1 reactie, praat mee

Volgend innoveren

Tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep is een hoop geld. Meer dan duizend banen gaan er de komende jaren verloren. Wat misschien nog wel zorgelijker voor de toekomst van de publieke omroep is, is dat er een rem op innovatie komt. De Boston Consulting Group onderzocht het in opdracht van minister Van Bijsterveldt en heeft er zelfs een nieuw begrip voor uitgevonden: volgend innoveren.

Laatste wijziging: 14 juli 2011, 18:33

Niemand weet wat het is en iedereen weet tegelijk dat het onzin is. Je kunt niet volgend innoveren. Je kunt wel innovaties volgen, wat zo veel betekent als achter de muziek aanlopen. Dat heeft voorspelbare en vergaande consequenties. Ik noem er in willekeurige volgorde een paar. Talent vertrekt bij de publieke omroep en gaat elders op de arbeidsmarkt zijn geluk beproeven. Het publiek gaat morren; waarom worden nieuwe (technische) mogelijkheden niet meteen door de omroepen omarmd? Waarom lopen ze zo achter?

Het Nederlandse bedrijfsleven gaat de innovaties bij de publieke omroep zelfs missen. Vernieuwing vindt niet plaats op de grote sites, maar bij kleine programma’s. Talent dat daar opbloeit kan dan doorstromen. Die kraamkamerfunctie verdwijnt en zet daarmee een rem op de hele digitale ontwikkeling in Nederland. Met dank aan de kortzichtigheid van CDA, VVD en PVV.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Frank Mulder, 1 juli 2011, 13:38

Het is de vraag of je met publiek geld mag investeren in innovaties waarbij op voorhand relevantie en bereik niet in te schatten. Je neemt daarmee risico’s die naar mijn mening meer bij ondernemersschap horen. Besteding van publiek geld moet verantwoord gebeuren. Bij innovaties is die verantwoording niet altijd in orde. Je leest alleen maar succesverhalen over geslaagde innovaties, niet over de verliezen die aan mislukte projecten worden geleden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.