Heel VARA moet “crossmediaal” worden
Het moet over en uit zijn met de website als sluitstuk van een creatief proces voor tv of radio. Van begin af aan moeten programmamakers 'crossmediaal' gaan handelen. Dat beoogt de nieuwe Vara-chef Nieuwe Media Edwin Valent, die onder meer innovatie van Talpa naar de publieke omroep brengt. Sterven in schoonheid', dat is het beste etiket dat je kunt plakken op de digitale vernieuwingen bij Talpa, waar Edwin Valent met zo veel enthousiasme nog over spreekt. Want na krap 2,5 jaar was het afgelopen, ook met het succes van Tien.tv, de site die de 'grote concurrentie' als RTL en SBS versloeg. Valent brengt ook ervaring mee als presentator en producer bij onder meer MTV/TMF, VPRO, Kink FM en RTL en ook uitgever Kluwer, voor perioden van enkele maanden tot enkele jaren. (...) Valent hoopt op 'platformonafhankelijk denken'. Daartoe moet de techniek de 'digitale gereedschapskist' aanbieden, met toepassingen zoals podcasts, widgets, themauitzending en web 2.0 achtige interactie.