Vlaamse uitgevers verbazen met campagne
Niet verwijzen naar stukken zonder originele kop en auteursnaam te noemen, beloven links na 30 dagen te verwijderen, verplichte introducties en maximaal 150 tekens overnemen uit het originele artikel. Het verwijzen naar foto's is helemaal taboe. Dat zijn, in een notendop, de nogal wereldvreemde gebruiksregels die Reprocopy, een organisatie die Vlaamse krantenuitgevers vertegenwoordigt, probeert over te brengen aan lezers. Vorige week begon Reprocopy een voorlichtingscampagne, waar in paginagrote advertenties wordt uitgelegd hoe de internetter zou moeten omgaan met online inhoud. De Belgische site Apache verbaast zich over de campagne en het feit dat Reprocopy nog niet op de hoogte lijkt van Facebook of Twitter. "Hyperlinks bezorgen de uitgevers extra webbezoekers. Blijkbaar hebben ze dat niet graag, als we Reprocopy mogen geloven."
Praat mee
5 reacties
Tuinstra, 13 juli 2010, 13:17
Ach, het houdt weer een paar dinosauriers van de straat.
Robert Goddyn, 13 juli 2010, 14:03
En hoelang mogen kranten de foto’s online laten staan terwijl ze een keer de helft van normaal betalen terwijl een site jaren lang de foto’s staan.
Urbanus, 13 juli 2010, 18:06
@ Robert Goddyn, 13 juli 2010, 14:03,
Ja en daarnaast ook nog eens dat Telegraaf Media probeert om alle freelance-fotografen een contract te laten tekenen waarbij de fotograaf afstand doet van al zijn rechten na de eerste publicatie om vervolgens wel inkomsten te halen uit de herhaald geplaatste beelden.
Robert Goddyn, 13 juli 2010, 18:46
he he Algemeen Dagblad ook Fotoklus is 45 Euro foto uit archief nada Euro’s en geen reistijd vergoeding alleen p/Km 0,27 Euro dus top als je van Den Haag naar Groningen moet ja ja Kranten een been in het graf en de andere weet het niet eens.
Bert Brussen, 13 juli 2010, 23:22
Men oh men, ik ben nu al zeven uur onafgebroken aan het lachen. Wat zijn die Belgen GRAPPIG!