Vlaamse sites krijgen tolpoort
Vlaamse nieuwssites zullen in de toekomst achter een betaalmuur verdwijnen. Vlaamse en Franstalige uitgevers gaan samenwerken in Media ID, een gemeenschappelijk onlineregistratie- en betaalsysteem. Om Media ID te lanceren, zullen de uitgevers een coöperatieve vennootschap oprichten. Alle grote uitgeverijen zullen aandeelhouder worden, zo meldt De Morgen: De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Mediafin (De Tijd, L'Echo), Sanoma (Story, Flair) en Roularta (Knack, Trends). Aan Franstalige kant werken Rossel (Le Soir) en IPM (La Libre Belgique, La Dernière Heure) mee. Ook drie grote Vlaamse televisiegroepen zouden geïnteresseerd zijn. De bedoeling is om Media ID vanaf april te testen, zodat alle mediagroepen tegen 1 september 2013 klaar zijn om het platform uit te rollen. Meer bij De Morgen