Van Thillo tegen Klöpping: Verhaal over DPG Media vol met fouten. Welke fouten?

DPG Media-topman Christian van Thillo ergert zich aan het profiel dat de journalisten Kim van Keken en Joost Ramaer over hem en zijn bedrijf schreven voor VN. Dat vertelde hij aan Alexander Klöpping. Volgens Van Thillo staan veel dingen fout in het verhaal. De fouten die Klöpping noemde, werden door Ramaer en Van Keken via Twitter ontkracht.
Van Keken en Ramaer beschrijven in hun stuk hoe DPG Media meer geïnteresseerd is in het plezieren van de adverteerder dan in het investeren in kwalitatief goede journalistiek.
De desinteresse in de journalistiek blijkt onder meer uit de lage tarieven voor freelance journalisten, aldus de twee journalisten. Zij snappen de focus van DPG Media op adverteerders niet, omdat het merendeel van DPG Media-omzet bij lezers vandaan komt. En je hebt journalisten nodig om die te vriend te houden.
Het duo vertelde op 23 april over hun verhaal in de podcast POM van Klöpping en Ernst-Jan Pfauth. In de aflevering van vrijdag namen de twee de reacties van luisteraars op dat interview door en kwam het telefoontje van Van Thillo aan Klöpping aan de orde.
Volgens de DPG -topman is de winst over 2020 geen kwart miljard, maar ‘slechts’ 170 miljoen euro. Plus wordt fors geïnvesteerd in journalisten via de interne academy die ruim 8 keer duurder is dan de feestjes die voor adverteerders worden georganiseerd, verwoordde Klöpping de kritiek.
Ramaer reageert via Twitter dat het hem verbaast dat Van Thillo hen niet rechtstreeks benadert met de kritiek. Over de inhoud schrijft Van Keken dat DPG Media inderdaad in Nederland 170 miljoen winst maakt, maar het hele concern gewoon keurig 250 miljoen. En dat het opleiden van mensen tot de normale en zelfs wettelijke plicht van bedrijven behoort.
Er kwamen nog meer reacties binnen op het interview met Van Keken en Ramaer. Vooral van freelance journalisten die beamen dat de tarieven bij DPG Media laag zijn.
Praat mee