Van krantenbezorger tot hoofdredacteur

Werken bij de regionale krant, dat vond Mark van Assen (47) altijd al een hele mooie leerschool. Maar toen hij halverwege de jaren negentig zijn eerste stage liep bij het Brabants Dagblad had hij niet kunnen verwachten dat hij pakweg twintig jaar later hoofdredacteur van diezelfde krant zou worden. ‘Ik zal het je sterker vertellen: ik heb het Brabants Dagblad vroeger zelfs nog rondgebracht. Dus het is inderdaad wel mooi dat ik er nu hoofdredacteur wordt.’
Met ingang van 15 juni houdt Van Assen, die de laatste jaren werkte bij het Algemeen Dagblad, kantoor in Den Bosch. Bekend gebied voor de geboren en getogen Brabander, die wel een tijdje twijfelde over zijn sollicitatie. ‘Bij het AD zit ik aan de middentafel. Dat is heel druk, maar ook heel dynamisch. Als hoofdredacteur heb je nóg meer verantwoordelijkheid. Daar ben ik wel een paar keer wakker van geschrokken.’
De mogelijkheid om zich een nieuwe journalistieke rol eigen te maken gaf voor Van Assen de doorslag een gooi te doen naar het hoofdredacteurschap. ‘Ik heb vijf jaar bij De Pers en daarna bij De Persdienst gewerkt en daar ervaring opgedaan met leidinggeven. En ook nu geef ik leiding. Maar dat zijn relatief kleine groepen. Ik sta straks wel wéér een stapje verder van het journalistieke handwerk, maar bij de regionale kranten van De Persgroep is het wel de bedoeling dat de hoofdredacteur nauw betrokken is bij het maken van de krant. Ik zal niet bij mijn chefs op schoot kruipen, maar ik wil wel dagelijks meedenken over de krant van morgen.’
Zoals iedere nieuwe hoofdredacteur wil ook Van Assen zijn eigen veranderingen doorvoeren. Het idee: meer nieuws, meer verhalen over mensen, meer onderzoek en meer leven in de krant. ‘Dat leven zit hem niet alleen in de artikelkeuze, maar ook in hoe de krant eruit ziet. Het Brabants Dagblad is nu al een fijne krant, maar het kan nog veel leuker en prikkelender. Het levenslustige wat in het AD zit hoop ik wel mee te kunnen nemen.’
Het Brabants Dagblad moet dus, kortom, nog leuker worden. Het enthousiasmeren van redacteuren is daarvoor volgens Van Assen ook van belang. ‘Mijn redacteuren moeten zich vooral veilig voelen op hun werk. Ze moeten creatief durven zijn en risico’s durven nemen. Ik wil dat de lezers zien dat de krant met plezier gemaakt wordt.’
Praat mee