Uitgevers zien einde print naderen
Tijdens een discussie over de toekomst van digitaal uitgeven heeft topvrouw Madi Weland Solomon van uitgeverij Pearson (dat onder meer de Financial Times uitgeeft) aangegeven dat het bedrijf verwacht over enkele jaren met print te zullen stoppen. Solomon was in Londen voor het E-Publishing Innovation Forum, waar grote namen uit de krantenindustrie met elkaar discussiëren over de koers in komende jaren. Het is voor het eerst dat een uitgever zo'n duidelijk plan onthult om de drukpersen uit te zetten. Volgens Solomon is de insteek voor Pearson op de korte termijn "minder drukwerk" en zal de Financial Times over vijf jaar "substantieel uit print zijn gestapt". Uitgeverij Pearson wil dan grotendeels op digitale uitgeefmodellen zijn overgestapt, meldt PaidContent, dat ook plannen van andere uitgevers inventariseerde. Zo gaf Guardian-topman Alan Rusbridger over de aanschaf van hun jongste drukpersen (in 2005) ronduit toe dat het voor de Guardian de laatste investering in druktechniek betekent. Meer bij PaidContent