website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

‘Uitgevers moeten minder afhankelijk worden van Facebook’

Nick Kivits — Geplaatst op vrijdag 12 januari 2018, 08:52

CC BY-SA 2.0 / C Osett

CC BY-SA 2.0 / C Osett

Nieuws Als uitgevers van nieuwsmedia in de toekomst willen overleven, moeten ze ervoor zorgen dat ze minder afhankelijk worden van Facebook. Daarvoor waarschuwen onderzoekers van de Britse Press Association (PA), nadat ze een scherpe daling in interactie met content waarnamen op het platform. PA nam de engagement – een combinatie van reacties, likes en gedeelde berichten – van de grootste Britse nieuwsmedia onder de loep en zag dat deze eind 2017 flink terugliep.

Zeven van de acht onderzochte Britse nieuwsuitgevers zag engagement op zijn berichten dalen tussen december 2016 en december 2017. Zo liep het aantal reacties, likes en gedeelde berichten van de BBC in die periode met 22 procent terug. Daily Mail en The Independent kregen het nog zwaarder te voortduren. Hun engagement op het grootste sociale netwerk van de wereld liep terug met 42 en 47 procent.

Eerder berekende ook Parse.ly al dat het aantal doorverwijzigingen van Facebook naar websites van uitgevers dramatisch terug zou lopen. Volgens cijfers van het analysebedrijf was Facebook in januari 2017 goed voor 40 procent van al het bezoek aan websites van nieuwsuitgevers. Eind november daalde dat naar 26 procent. Meer bij Press Gazette

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.