website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Uitgeverij gebruikt citaat uit privémail van Volkskrant-journalist als reclame voor boek

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in boek op vrijdag 25 mei 2018, 09:51

Schrijver Herman Koch en Mano Bouzamour (rechts)

Schrijver Herman Koch en Mano Bouzamour (rechts) - © Sander Koning / ANP

Nieuws Uitgeverij Prometheus heeft excuses aangeboden aan de hoofdredactie van de Volkskrant voor het gebruik van misleidende reclame. De krant zou het boek Bestsellerboy van Mano Bouzamour "verpletterend" vinden, en plaatste een quote uit een Volkskrant-recensie op reclameposters voor het boek. De krant heeft echter geen recensie geschreven.

Uit navraag door de krant bij de uitgeverij blijkt dat het woord afkomstig is uit een e-mail van Volkskrant-journalist Steffie Kouters. Zij interviewde Bouzamour voor de krant en hij had haar per e-mail gevraagd wat ze van het boek vond. Bouzamour stuurde vervolgens die mail door naar de uitgeverij. Daar dachten ze dat dat woord ook gebruikt zou worden in de krant. Kouters was er niet van op de hoogte dat haar antwoord voor een reclame zou worden gebruikt. Ze noemt het “onfatsoenlijk en onwettig dat er uit mijn privémail is geciteerd voor een promotiecampagne. Meer wil ik er niet over zeggen.”

De posters worden verwijderd en vervangen door posters met een andere quote. Meer bij de Volkskrant

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.