word studentlid

— dinsdag 8 december 2009, 10:47 | 4 reacties, praat mee

Uitgever Yves Gijrath verkoopt helft bedrijf

De Amsterdamse Miljonair Fair eigenaar en uitgever van tijdschriften, Yves Gijrath, heeft de helft van zijn bedrijf verkocht aan investeerder Marc Schaling van Joah Invest uit Scheveningen. De reden van de transactie is volgens Gijrath niet ingegeven door de financiële situatie van zijn bedrijf. Laatste wijziging: 9 december 2009, 09:57

Vorig jaar sloot de Gijrath Media Groep (GMG) af met een verlies van 1,3 miljoen op een omzet van 15,6 miljoen euro. De schulden zijn volgens Gijrath zodanig in balans, dat aan alle financiële verplichtingen kan worden voldaan. Hoe hoog de schulden zijn wil Gijrath niet zeggen . “Dat vertel ik u niet. Ze zijn niet hoog. Ik ben blij met de overname. Een bedrijf zal toch niet investeren als het slecht gaat?” De Amsterdammer ontkent echter in alle toonaarden dat financiële omstandigheden een rol hebben gespeeld bij de halve overname. “Wij vinden het fijn om samen grote dingen te gaan doen,” aldus de uitgever van glossies als JFK, Jackie, Green2 en Miljonair.

“We willen zelf overnamen plegen van titels die bij ons passen. Dus geen Panorama of Revu. Welke wel? Dat kunt u bijna zelf raden als u onze titels kent.”

De economisch slechte situatie deert alle uitgevers, meent Gijrath (42), “ook ik heb er last van. Sommige van mijn collega uitgevers als Sanoma (jaaromzet 515 mln. euro, red.) en Wegener (omzet 693 mln. red.) reageren zenuwachtig en denken te veel aan alleen saneren. Je moet ook in nieuwe businessmodellen investeren. Grote uitgevers hebben hun bedrijf te laat omgebouwd in multimediale bedrijven. Ik investeer en kijk meer naar de lange termijn. Hoe lang? Je moet geduld hebben. Dat heb ik vaak meer dan grote bedrijven. Mijn onderbuikgevoel zegt me wanneer ik de tijd rijp acht.”

Recent stak GMG veel geld in de Green.2 , een glossy over ‘duurzaamheid’ en in het uitbouwen van de Miljonair Fairs in het buitenland. In de zomer van 2010 komen GMG en onroerend goed investeerder Joah Invest met “iets totaal nieuws”.

“Een digitaal multimediaal platform dat aansluit op de Miljonair Fair en andere activiteiten. Een technisch grootschalig project, waar nu aan gebouwd wordt. Daar heb ik veel geld in geïnvesteerd.”

Vorig jaar zag GMG af om met hulp van John de Mol een ‘high end’  tv zender te beginnen. “Na een duur onderzoek naar de haalbaarheid hebben we besloten dat het onverantwoord was om daarin te investeren.”

Investeerder Marc Schaling en Yves Gijrath probeerden eerder gezamenlijk de Entertainment groep van Marco Borsato over te nemen. “Dat mislukte jammerlijk. Het klikte echter zo goed tussen ons dat we besloten verder samen te werken,” verklaart Gijrath. 

Donderdag 10 december gaat de achtste Miljonair Fair in de RAI van start. Gijrath verwacht daar zo’n 50.000 bezoekers. Het bedrijf organiseert dergelijke fairs ook in Moskou (de vijfde keer), München, Antwerpen en Istanbul.

Schaling (33) begon zijn carrière bij het failliete Horn Keuken. Daarna zette hij het investeringsbedrijf Joah Invest BV met de huidige vestiging in Den Haag (voorheen in Arnhem). Het bedrijf is actief in het ontwikkelen van onroerend goed deals en heeft deelnemingen in verschillende bedrijven als communicatiebureau Engels & Partners en de wintersportzaak Skihut in Scheveningen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Joep, 8 december 2009, 11:01

Gaaaap!

Lee, 8 december 2009, 15:51

Toch vlogen er ondertussen aardig wat mensen uit bij GMG de afgelopen periode. Zo ‘goed’ gaat het dus…

Herman Spinhof, 8 december 2009, 16:29

@ Lee Voor aanvullingen op dit bericht neem contact (per mail of via redactie) met me op.

Willem S., 9 december 2009, 11:13

Indien meneer Grijpgraag de helft van zijn bedrijf niet had verkocht, hadden niet alleen hij en zijn vrouwt maar alle 70 medewerkers op straat gestaan vanwege een faillissement!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.