mgm nvj maart

— donderdag 10 december 2009, 08:45

Twitteren in het Parool Theater

De één is erop afgekomen omdat hij zich volledig stort op de ‘nieuwe’ of ‘sociale’ media: Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, en nog een aantal andere. De ander juist omdat ze de kat eerst uit de boom wil kijken en nog niet zo goed weet, wat ze precies zou ‘moeten’ met al die verschillende platforms. Allemaal zijn het journalisten, en allemaal discussiëren ze mee op woensdagavond 9 december in het Parool Theater met het panel op het podium: Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts en fervent twitteraar, en Linda Nab, redacteur van Villamedia Magazine en een duidelijk minder grote twitterfan, onder leiding van freelance journalist Jacqueline Wesselius. Laatste wijziging: 10 december 2009, 14:22

Wat kun je ermee vanuit een journalistiek oogpunt? is vooral de vraag. Goed, je bouwt gemakkelijk een netwerk op via die sociale media. Maar dan? Is er nieuws te halen – of te brengen? En moet je daarvoor dan niet de hele dag niets anders doen? Woorden als ‘hashtag’ (#, een teken dat je voor een trefwoord plaatst) en ‘retweet’ (RT, het ‘forwarden’ van berichtjes die anderen op Twitter hebben gezet) deden de oren van de minder geoefende twitteraars soms tuiten.

Bart Brouwers, die zijn hele redactie aan het twitteren heeft gezet – en daar overigens ook regels voor heeft vastgelegd – vindt dat er iedere dag wel wat te oogsten valt. Zo ging hij, voor de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten, in op het getwitterde voorstel van Olaf Koens om die verkiezingen vanuit Teheran te volgen. ‘Dat heeft een prachtige reportage opgeleverd.’ Ook kwam hij zeer onlangs, tijdens een bijeenkomst met veel deelnemers, tot een ‘deal’ met Arjan Dasselaar, die elders in de zaal zat, naar aanleiding van een opmerking die op het podium werd gemaakt. Brouwers twittert overigens moeiteloos tussen het discussiëren door (zie bijvoorbeeld #parooltheater).

In de zaal vertelt een collega over de ‘hulp’ van Twitter, toen haar redactie – al na de deadline – nog moest proberen iets te schrijven over het ongeluk met Turkish Airlines bij Schiphol, in februari van dit jaar. ‘Lang voordat onze verslaggevers ter plaats iets konden melden, lazen we al wat allerlei getuigen konden zien, zoals mensen die met een brancard uit het toestel werden gehaald.’ En ja, die berichten bleken betrouwbaar, bevestigt ze. ‘Het is allemaal positief’, herhaalt een ander.

Dat deze ‘sociale’ media toch wel eens flink antisociaal kunnen uitpakken, bewijst de ellende die Villamedia-medewerker Bart Ebisch over zich uitgestort kreeg. Vanuit Limburg vertelde hij erover via een Skype-verbinding. Wegens een ‘akkefietje’ online werden op het laatst zelfs zijn kinderen belaagd en bedreigd, via Hyves en ook telefonisch – en toen Ebisch uiteindelijk naar de politie wilde stappen, bleek men daar geen flauw benul te hebben van wat Twitter was. ‘Nu probeer ik maar Facebook’, aldus Ebisch, ‘dat lijkt wat vriendelijker’.

Dat scheldkanonnades inderdaad bij een bepaald soort ‘publiek’ van internet horen, daar was iedereen het over eens. En ook, dat je die beter langs je heen kunt laten glijden – hoewel je daarmee ook het ‘recht van de sterkste’ (of de grootste schreeuwer) lijkt te bevestigen.

Toch is het merendeel van de aanwezigen enthousiast over de mogelijkheden van deze nieuwe media ‘die zich nog gaan ontwikkelen’, voorspelt Brouwers. En zijn de sceptici – zoals Linda Nab, wel enigszins actief op Hyves, ‘maar ook niet erg actief’ – na deze avond meer overtuigd? Half, is mijn inschatting. ‘In de kerstvakantie ga ik het proberen’, zegt één van hen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.