foj 2019

— vrijdag 1 februari 2013, 11:05 | 0 reacties, praat mee

Twinkle wil vooral praktisch zijn

Twinkle van BBP Media won vorige week de LOF prijs voor vakinformatie. Het mediaplatform voor e-commerce ziet er volgens de jury uit zoals een vakinformatief merk er in 2013 uit hoort te zien: met inzet van alle mogelijke mediavormen. Villamedia belde met hoofdredacteur Marieke Verdonk.

Van harte gefeliciteerd met jullie Lofprijs. Wat was er zo bijzonder aan het afgelopen jaar dat je Twinkle liet meedingen?
‘Alles kwam samen: onze mobiele site was klaar, Twinkle op de iPad werd gelanceerd. Samen met het magazine, onze website, de events, de Twinkle100 plus bijbehorende app – een overzicht van de webwinkels in Nederland met de meeste omzet – hebben we nu een redelijk compleet portfolio.’

Wat zou je benoemen als jullie unique selling point?
‘De manier waarop we met ons onderwerp, e-commerce (elektronisch zakendoen, red.) omgaan, namelijk heel praktisch. We geven retailers handvatten waar ze meteen iets aan hebben. Zo maken we bijvoorbeeld praktische rubrieken als de Conversietip, over hoe je concreet je conversie verbetert en passeren veel cases de revue om te laten zien hoe andere retailers het doen. We zijn niet van de uitgesponnen bespiegelingen, van in-de-toekomstkijken. We zijn van nu; retailers moeten er meteen mee aan de slag kunnen.’

Twinkle is al jaren marktleider op het gebied van e-commerce, prijst de jury. Hoe blijf je dat?
‘We waren er op tijd bij. Twinkle is gestart in 2005, toen e-commerce echt begon te groeien. En toen zijn we ons merk meteen uit gaan bouwen. Eerst het magazine en de website, toen een event, en nog eens een. We organiseren inmiddels een stuk of acht events per jaar, waaronder Multichannel 2013 (voorheen de e-commercedagen red.) in april. Die evenementen genereren de meeste omzet. Het is belangrijk dat je dat naar je toetrekt, anders doet iemand anders het. Je blijft marktleider door goed naar de markt te luisteren en er dicht op te zitten.’

Het juryrapport stelt dat businessmodellen in vakinformatie steeds vaker gebaseerd zijn op digitale concepten en dat print meer en meer een ondersteunende rol speelt. De vraag wordt opgeworpen of het tegenwoordig niet gemakkelijker is om met alleen maar digitale producten ‘tot business te komen’.
‘Wij verdienen het meest met onze events. Dan komt het magazine, en dan pas digitaal. Het is nog steeds hartstikke lastig om daar geld mee te verdienen. We hebben online geen betaalmodel dus het hangt af van adverteerders, en die willen nog altijd het liefst in print staan. Om de een of andere reden zijn adverteerders conservatief. Ze zijn over het algemeen overigens ook geneigd minder te betalen voor online. Ik merk ook aan mensen die ik interview dat print nog steeds enorm gewaardeerd wordt. Die zeggen altijd: “Ja, maar dan willen we wel in het magazine.” Het maakt dan niet uit of je zegt dat online een veel groter bereik heeft, en dat we 10.000 nieuwsbriefabonnees hebben. Zelf lees ik ook nog steeds graag een blad. Ik hoor eigenlijk nooit iemand zeggen: ik lees wel alles online of op de iPad.’

Het rapport schetst ook hoe de markt van vakinformatie erbij staat: we hebben te maken met teruglopende omzetten en substantiële afname van innovatie en investeringen. Hoe zit dat bij Twinkle?
‘Wij groeien nog steeds en hebben daardoor de ruimte om nog een beetje te investeren. Zo hebben we onlangs een nieuwe medewerker kunnen aantrekken waardoor we nu met vier mensen op de redactie zitten. Ikzelf, een eindredacteur, een senior redacteur en onze nieuwe junior web- en nieuwsredacteur. Veel ruimte voor nieuwe dingen is er niet, maar we proberen wel het een en ander. Zo proberen we sinds vorig jaar ook de Europese markt te bedienen met de drietalige website e-commercefacts. com in het Frans, Engels en Duits. Daar worden we nog niet per se rijk van, maar we merken wel dat er behoefte aan is en dat het iets is wat we nú gewoon moeten doen.’

Het helpt vast dat e-commerce een groeimarkt is; de ene na de andere webwinkel dient zich aan.
‘Aan de ene kant komen ze erbij, maar aan de andere kant vallen ze er ook weer af hoor. Er zijn behoorlijk wat gelukzoekers die denken: hee, met een webshop stroomt het geld binnen. Maar dat valt in de praktijk wel tegen. Je kunt een mooie webshop bouwen, maar je moet ook wat verkopen. Maar je hebt gelijk, het is absoluut een groeimarkt, er zijn inmiddels rond de 30.000 webshops. Dat is onze luxe.’

De jury tipte echter ook aan dat Twinkle geen creatieve hoogstandjes of opvallende verdienmodellen laat zien. Een uitdaging voor komend jaar?
‘Ja zeg, als we dat ook nog allemaal moeten doen! Wij doen waar we goed in zijn en dat werkt. Je kunt er allemaal toeters en bellen aan gaan hangen maar als dat niet nodig is, moet je dat vooral niet doen.’

Wat gaat Twinkle doen met het LOFprijzengeld van 10.000 euro?
‘Er zitten geen voorwaarden aan de besteding van het prijzengeld, dus we gaan in ieder geval iets leuks doen met het hele bedrijf.’

LOF prijs 2013 voor Twinkle
Twinkle, met de ondertitel ‘concreet over e-commerce’ is een breed mediaplatform voor online retailers (bijvoorbeeld eigenaren van een webshop) en fabrikanten en brands die online willen verkopen. Het magazine telt 8500 abonnees, 10.000 mensen ontvangen de digitale nieuwsbrief en jaarlijks komen er ruim 10.000 bezoekers af op Twinkle-events. Twinkle won vorige week maandag de LOF prijs voor vakinformatie 2013 en liet daarmee de overige genomineerden Company.info, TNW Magazine, VIND en Tuinbouw Communicatie Platform achter zich. Uit het juryrapport: ‘Twinkle is zoals een vakinformatief merk anno 2013 moet zijn: vakkundig, verdiepend met inzet van alle mogelijke mediumvormen, consistent in alle uitingsvormen, een gezonde balans tussen advertentie- en lezersomzet. Een marktleider die dicht op de klant evolueert, die kiest voor beheerste groei en die blijvend in ontwikkeling is. Twinkle verdient de LOF Prijs voor Vakinformatie 2013 omdat het traditioneel en nieuw uitgeven afgewogen met elkaar verbindt.’ In 2007 won Twinkle ook al de LOF innovatieprijs. Meer info en het volledige juryrapport vind je op www.lofprijs.nl

www.twinklemagazine.nl
www.e-commercefacts.com

Bekijk meer van

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.