word studentlid

— woensdag 15 juli 2015, 15:24 | 0 reacties, praat mee

Toekomstvisies zonder eyeopeners

Toekomstvisies zonder eyeopeners
Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur van uitgeverij NDC Mediagroep werd geïnterviewd door Lars Barendregt. - © Marcel J.de Jong

Een goede journalistiekstudent stelt zich op als een kritische spons. Hij of zij zuigt zoveel mogelijk informatie naar binnen, maar neemt niets voor zoete koek aan. Ook niet als het gaat om gesprekken over het vak zelf. Zo’n blik kan tot een frisse wind leiden, helemaal in een vakgebied dat volgens een flink deel van de studenten geregeerd wordt door een grijze generatie. Laatste wijziging: 17 augustus 2015, 10:53

Met dat idee gingen 21 studenten van de Masteropleiding Journalistiek in Groningen voor het boek ‘De toekomst van het nieuws’ in gesprek met evenzoveel (adjunct-)hoofdredacteuren van kranten, tijdschriften, televisie en internet. Onder hen niet de minste namen, zoals Jan-Kees Emmer (De Telegraaf), Marcel Gelauff (NOS Journaal), Arendo Joustra (Elsevier), Harm Taselaar (RTL Nieuws) en Cees van der Laan (Trouw). Journalistieke zwaargewichten die ‘de jonkies’ hun visie op de toekomst van het vak mogen geven.

Een prima idee, maar de uitwerking maakt minder enthousiast. Dat zit hem niet zozeer in de schrijfstijl, maar vooral in de beperkte lengte van de uitgewerkte vraaggesprekken. De interviews krijgen gemiddeld slechts drie kleine boekpagina’s aan ruimte, waardoor graven en spitten lastig wordt.

Als gevolg daarvan zijn de doorgaans aardig opgeschreven interviews oppervlakkig en worden er weinig kritische vragen gesteld. Daardoor blijft de échte toekomstvisie van hoofdredactioneel Nederland steken in oneliners als ‘angst is een slechte raadgever’ en ‘de ondernemende journalist heeft de toekomst’. Echte eyeopeners zijn dan ook ver te zoeken. En dat is jammer, want met een titel als De toekomst van het nieuws schep je die verwachtingen wel.

De toekomst van het nieuws; Jonge journalisten ondervragen de hoofdredacteuren van nu. Uitgeverij Ter Verpoozing, ISBN: 9789073064744, 72 pagina’s, € 10,-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.