word studentlid

— vrijdag 15 augustus 2008, 14:49 | 5 reacties, praat mee

Positie Swartjes van TMG onder druk

Positie Swartjes van TMG onder druk

De positie van bestuursvoorzitter Aad Swartjes staat onder druk na de aangekondigde reorganisatie van het Telegraaf concern. Dat melden verschillende bronnen binnen het bedrijf. Volgens het reorganisatieplan zouden over het hele bedrijf minimaal 425 banen moeten verdwijnen om de naar beneden bijgestelde rendementseisen van 8 procent te halen. De bezuinigingen moeten tussen de 40 en 50 miljoen euro opleveren. Begin dit jaar zei de bestuursvoorzitter nog een winstmarge van 15 procent in 2009 te willen realiseren, maar dat wordt onder de huidige economische omstandigheden bij lange na niet gehaald. De vraag is niet alleen of de aandeelhouders dit zullen slikken. Ook intern rijst het verzet tegen de aangekondigde maatregelen van het bestuur. Laatste wijziging: 18 augustus 2008, 10:54

De redactieraad van het vlaggenschip dagblad de Telegraaf heeft in een brief laten weten geen verdere reductie van banen te accepteren. Voorzitter Joost de Haas van de redactieraad zegt in een toelichting ‘de directie te houden aan de afspraken die eerder zijn gemaakt. Afgesproken is dat de redactie eind 2009 uit 270 fte’s bestaat. Nu zijn dat nog 285. Met minder gaan we niet akkoord. Dat zou ten koste gaan van de kwaliteit van de krant. We zijn op het Europese vasteland de krant met de grootste betaalde oplage, maar met de kleinste redactie.’

Ook is er verzet te verwachten van de regionale dagbladen van het concern tegen verdere bezuinigingen. Het afgelopen jaar zijn daar al bezuinigingen doorgevoerd, zoals de geplande samenvoeging van dagblad de Gooi en Eemlander en de Gooise huis-aan-huisbladen. De vlam slaat in de pan als er weer getornd wordt aan de positie van de regionale bladen, laat een nauw betrokkene weten. Voorzitter Ans Kramp van de centrale ondernemingsraad van TMG is terughoudend in haar reactie. ‘Ik ben geschrokken van het genoemde aantal banen dat geschrapt zou moeten worden. We hebben al een stuk verminderd de afgelopen tijd. De werkdruk is al toegenomen. Op een gegeven moment houdt het op.’ Kramp wil eerst een onderbouwing van de cijfers zien voordat ze een verdere reactie geeft. 

De NVJ maakt zich grote zorgen over de aangekondigde reorganisatie. Secretaris Dagblad Bianca Rootsaert van de NVJ: ‘TMG is een gezond bedrijf met een gezonde financiële positie. Als je nu in de producten van het bedrijf gaat snoeien dan tast je die positie aan. Er zou meer geïnvesteerd moeten worden in nieuwe producten. Daar heb je journalisten voor nodig. Inkrimpen zal ten koste gaan van de kwaliteit, je komt in een spiraal naar beneden terecht.’

Naast intern verzet, kan TMG rekenen op het gemor van aandeelhouders. De vraag is of die zich kunnen vinden in de verlaagde winstmarge. Vooral nieuwe aandeelhouders als Marcel Boekhoorn (5%) en John de Mol zullen de trom roeren, zo wordt verwacht. Het beursgenoteerde bedrijf voelt daarnaast de hete adem van private investeerders. ‘Er is meer rendement te halen uit het bedrijf dan de 8 procent waar de directie nu op aankoerst,’ zeggen betrokkenen.

Binnen de directie zijn er plannen om verder in te grijpen, zoals het in elkaar voegen van verschillende redacties. Die zijn nu niet aangekondigd, maar ze liggen er wel. ‘De aangekondigde reorganisatie is onvoldoende. Er wordt achter de feiten aangehold. Over twee jaar kun je een nieuwe reductie van banen verwachten als er niet structureel in de kosten wordt gesneden,’ aldus interne bronnen. Die zeggen dat bestuursvoorzitter Swartjes van verschillende kanten te horen heeft gekregen dat het beter is om op te stappen. ‘Daarmee zou het bedrijf zowel intern als extern een signaal afgeven om aan te geven dat het daadwerkelijk menens en echt een andere koers gaat varen.’

Wat velen dwars zit is de aankoop van een aandelenpakket van 12 procent in het Duitse media concern ProSiebenSat1, ondermeer eigenaar van SBS. Op de vorig jaar afgesproken deal moet TMG 185 miljoen euro afschrijven.

Swartjes tijdens de persconferentie vrijdagochtend: ‘het is een verstandige investering die op de lange termijn strategisch van belang is. Televisie is een belangrijk onderdeel van onze portofolio. TV is een gezonde en stabiele business.’ Swartjes maakte, ook in een interne mail, duidelijk dat de aangekondigde reorganisatie niks van doen heeft met de aankoop van ProSiebenSat1 maar volledig toegeschreven kan worden aan de teruglopende economie.

Analist Hans Slob van Rabo Securities verwacht dat TMG de Nederlandse tijdschriftenportefeuille, exclusief Privé, van de hand zal doen, zei hij tegen het FD. Ook de verlieslijdende activiteiten in Zweden en Oekraïne gaan in de verkoop, denkt Slob. Ondanks het feit dat de analist een aanhoudend zwakke advertentiemarkt voorspelt, ziet hij enige lichtpuntjes, zoals de genoemde verkoop van titels. Daarnaast kan TMG kosten besparen via de distributie-samenwerking met PCM en de herstructurering van de kernactiviteiten. Wellicht zal TMG het succesvolle Veronica Magazine kopen.

Op de beurs steeg het aandeel TMG met 29 cent tot 17,40 euro (plus 1,69 procent).

Auteur: Herman Spinhof

Bekijk meer van

TMG

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

5 reacties

evert, 15 augustus 2008, 10:20

slimme jongens daar in de top. Ik zou zeggen: schrap ook eens wat banen bij ProSieben. Of bij de toppertjes die destijds die mooie deal hebben afgesloten….

Rob A., 15 augustus 2008, 22:41

Het opstappen van Swartjes zou niet alleen ‘een signaal’ zijn, het zou ook gewoon terecht zijn. Zijn beleid is niet goed genoeg geweest. Onder zijn leiding is er tussen al die sterke geledingen van het bedrijf (kranten, internet, tijdschriften, events, radio, tv) bijvoorbeeld nauwelijks enige sprake van samenwerking. Dat was (is?) wel de bedoeling natuurlijk. Om dan een paar jaar later na aankoop van bladen alweer te roepen de printgerichte activiteiten minder prioriteit te willen geven, getuigt ook van weinig gedegen beleidsvoering.
Laten we daarbij ook nog even stellen dat zijn aandelendeal met ProSieben ook allesbehalve ‘gunstig’ uitpakt. Dag 185 miljoen.

De berichtgeving zich overigens constant op de krant, maar de TMG is veel meer. Denk ook aan afdeling als de beveiliging, distributie of een P&O;. Ook daar zullen banen moeten verdwijnen.

Rob A., 15 augustus 2008, 22:42

Waar in de ochtend diverse media al berichten over de maatregelen bij TMG, werd het personeel ‘al’ omstreeks 14.00 uur geinformeerd via een interne mail. Goed bezig daar.

peter paul, 16 augustus 2008, 13:31

Zachte heelmeesters maken ...........

Het moment van de waarheid is aangebroken! De directie van TMG zegt afscheid te willen nemen van de “ja maar cultuur” maar is zelf grotendeels de grondlegger ervan. Wie de directie een beetje kent zal dit onmiddellijk beaamen. Als er een grote “ja maar” echoput is, is Swartjes dat wel.
Laten we duidelijk zijn: het verbranden van aandeelhouderswaarde zoals nu weer met Pro Sieben gebeurt, is natuurlijk niet het enige! Ook in het verleden is dit al meerdere malen gebeurd (denk ook nog eens aan debacle Brouwer Groep) en ook toen bleef de positie van het bestuur buiten de discussie. Je zou ook kunnen zeggen dat het bestuur nu niet bepaald een gelukkige hand heeft in acquisities, maar wat ontbreekt is een neus voor goede deals en koopmanschap. Willem van Kooten heeft niet voor niets gelachen toen die zijn belang in TV 10 destijds voor een goed bedrag aan Swartjes verkocht

De TMG is in de basis een dijk van een concern, maar op dit moment heeft het zeker nut om eens wat grondiger naar de kwaliteit van het bestuur te kijken. Ad Swartjes is een aimabele man (dat is de laatste dagen ook in de media verschillende keren aangehaald), maar heeft natuurlijk niet een impossant CV. Een doorgewinterde headhunter zou hem in ieder geval niet snel ergens adviseren denk ik.
Fred Arp is een fijn mens maar komt uit de stal van Deloitte. Imposant CV? Voor deze functie waarschijnlijk niet, want daar komen uiteindelijk andere kwaliteiten bij kijken.

De TMG ontbeert nu eenmaal sterke leiders en vooral leiders die een strategische visie hebben of kunnen ontwikkelen. Ook tijdens de analystenmeeting van 15 augustus was weinig nieuws te ontdekken op dit punt. Generieke statements die wel allemaal wel kennen, maar weinig contouren die getuigen van visionair leiderschap. 
En onontbeerlijk natuurlijk: een neus voor goede deals (hadden ze Annemarie van Gaal niet moeten behouden?).

Interessant is, als we spreken over een goede neus voor deals en een slimme strategie, de mogelijke overname van het Veronica Magazine. Natuurllijk een leuke titel, maar volledig uitgekauwd en nauwelijks nog meerwaarde uit te persen. Bovendien gaan de RTV bladen een tijd van teruggang tegemoet; daarvoor hoef je geen helderziende te zijn. En dan: bij een aankoop van het Veronica Magazine hebben de private equity partijen ze voor de tweede keer bij de ballen! Want ook daarvoor betalen ze geheid weer te veel en komt de verwachte synergie natuurlijk weer veel te laat boven tafel. Ziet u de tekst van de volgende persconfernetie al voor u? Ja maar,........

Nu wordt het pad van de bezuinigingen weer van (nieuw)asfalt voorzien. Zelf zullen ze zeggen dat dat natuurlijk al in gang was gezet, maar het tempo is gewoon veel te laag. Oorzaak: zelf zijn ze deel van het probleem.
Wil de Telegraaf snel uit het slop worden gehaald, dan moet men de top gewoon worden vervangen. Wat nodig is, is een radikale en harde aanpak. Dat kan waarschijnlijk alleen met nieuw bloed van buiten.
Blijven zitten betekent dat nog meer aandeelhouderswaarde wordt verbrand. Laten we eerlijk zijn: bij een “normaal” geleid concern zou het bestuur al lang zijn vervangen. Maar waarom bij de Telegraaf dan niet?
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de kwaliteit van de RvC. Puijenbroek is als grootaandeelhouder (30%)nog steeds voorzitter van de RvC en daarmee is de cirkel weer rond.
De aanval zou natuurlijk ook nog kunnen komen van een aantal grootaandeelhouders als Boekhoorn en de Mol. Of mogelijk zelfs de centrale ondernemingsraad. Die hebben in ieder geval wel door wat er echt gaande is. Medewerkers en aandeelhouders hebben met dit bestuur weinig meer te verliezen.
Maar, .....ik ben uiteindelijk wel benieuwd wanneer ze in Goirle echt wakker worden. Ik ben blij dat ik mijn aandelen op tijd heb verkocht.

Peter Paul

Peter Jansma, 17 augustus 2008, 19:00

Laten we mekaar geen mietje noemen: er worden minder kranten verkocht, minder advertenties, de verwachting is dat niet zal veranderen en dan kun je een krantenredactie van 280 mensen niet volhouden. Duidelijk toch?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.