foj 2019

— maandag 16 augustus 2010, 13:30 | 4 reacties, praat mee

‘Toekomst voor betaalsite door iPads’

Nieuwe communicatiemiddelen als de iPad en de iPhone bieden goede mogelijkheden om betaalsites alsnog te laten doorbreken. Dat denkt bestuursvoorzitter Ad Swartjes van Telegraaf Media Groep (TMG). Volgens Swartjes zal de acceptatie van lezers om toch voor online informatie te willen betalen dankzij de iPad groeien. “Mensen houden weliswaar van een papieren krant, maar ik denk dat Apple’s apparaat voor sommige lezers betekent dat ze de krant liever online gaan lezen.” Swartjes denkt dat er allerlei abonnementsvormen mogelijk zijn. In het verleden heeft hij ook al aangekaart te kijken naar betaalmodellen voor op de TMG-site. Swartjes deed zijn uitspraken bij de toelichting van de tweede kwartaalcijfers van TMG. De nettowinst steeg van 5,8 miljoen euro tot 10,6 miljoen euro. De omzet daalde met 3,5 miljoen euro tot 150,3 miljoen euro. Meer bij De Telegraaf

Bekijk meer van

TMG
platform makers

Praat mee

4 reacties

Sander Franken, 16 augustus 2010, 13:42

Is het niet een klein beetje naïef om te denken dat mensen op een nieuwssite gaan betalen voor informatie die op overige nieuwssites ook te vinden is? Dit gaat voornamelijk klanten kosten. Ooit was de site van Voetbal International ook alleen te bezoeken mbv eigen inlog (dus nog geen betaling van euro’s). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu andere voetbalsites bezoek, ook al is de registratieverplichting weer terug gedraaid….

Arno, 16 augustus 2010, 23:20

Het is vooral naief om te denken dat nieuws gratis geconsumeerd kan worden. Het kost geld om nieuws te produceren, net zoals het geld kost om een brood te bakken. En niemand staat ervan te kijken dat er voor een brood betaald moet worden. Punt is natuurlijk dat alle nieuwssites een betaalsysteem moeten gaan hanteren, want als alleen de Telegraaf dat gaat doen is inderdaad het probleem dat mensen het nieuws dan van andere gratis sites gaan plukken. Tenslotte moet je voor je brood ook bij ALLE bakkers betalen, en niet slechts bij enkele.

Sent Wierda, freelancejournalist, 17 augustus 2010, 12:42

Sander Franken heeft blijkbaar een bakker gevonden die het brood gratis weggeeft. Hoelang zou die bakker nog bestaan?

Olof van Joolen, 17 augustus 2010, 13:05

Vind het niet zo’n gek idee. In principe doen De Telegraaf en de Volkskrant al toch zoiets met de PDF-kranten? Ik denk dat - zoals Arno al zegt - het de hoogste tijd wordt om duidelijk te gaan maken dat nieuws iets kost. Natuurlijk kan je basaal nieuws via internet, radio of tv volgen, maar als je meer wil, moet je daarvoor betalen. Of het nou een mooie analyse in de NRC is of een spetterend Privé-interview. En iemand zal hier toch mee moeten beginnen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.