The Times achter slot en grendel

Vanaf vandaag zijn artikelen op de sites van The Times en de Sunday Times alleen nog maar tegen betaling beschikbaar. De betaalmuur van eigenaar Rupert Murdoch was al eerder aangekondigd. Lezers die geen printabonnement hebben krijgen voor 1 pond een toegangspas die één dag geldig is. Voor een week moet twee pond worden afgerekend. Er is nu wel een introductieabonnement waarbij je voor 1 pond 30 dagen toegang hebt tot de site. In aanloop naar deze dag introduceerde the Times eind juni al een verplichte registratie. Dat leidde tot een halvering van de bezoekcijfers. Uitgevers kijken dan ook belangstellend uit of dit verdienmodel gaat werken. De verwachting is dat Murdoch’s tabloids News of the World en The Sun ook binnenkort achter een betaalmuur komen te staan. Meer bij The Guardian
Praat mee
6 reacties
Paul Disco, 2 juli 2010, 21:17
Goed, mooi en fraai: lef en durf in de journalistiek.
Maar ik denk niet dat ik nu -bijvoorbeeld- 1 pond (€1,10) ga betalen voor het artikel ‘Dazzling Dutch send Brazil crashing out’. Drie uur na de wedstrijd zijn er 4.300 gratis Googleresultaten voor Nederland-Brazilië. Ik denk niet dat het merk The Times zoveel waarde toevoegt dat mensen daar hun portemonnee voor trekken. En, zou het wel de moeite waard zijn, dan is er maar 1 merk nodig dat die ene pond betaalt om het artikel in eigen woorden onbeperkt beschikbaar te stellen.
Het lijkt mij een volkomen onverdedigbare strategie. Al snap ik Rupert Murdoch goed. Maar er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Sent Wierda, freelancejournalist, 3 juli 2010, 15:51
@ Paul Disco. Het gaat niet om 1 pond betalen voor 1 artikel. Het gaat om 1 pond (= 1,50 euro) betalen voor 24 uur toegang tot de krant. Dat is een koopje! En 2 pond voor een hele week: dat is bijna gratis!
Paul Disco, 3 juli 2010, 19:45
@Sent Wierda.
Hmm, een pond is wel heel lang geleden €1,50 geweest (2007). Maar goed, we zullen zien wie er gelijk heeft, ik ben geen ziener.
Overigens snap ik dat het gaat om 24 uur toegang. Leuk, behalve als je op de site komt vanwege 1 artikel. Dan denk ik niet dat burgers hun portemonnee trekken. Daarbij speelt ook nog een oude marketingwet: mensen willen geen boor, maar een gat in de muur. Toegang tot digitale The Times informatie lijkt mij niet genoeg waarde toevoegen aan een grote groep.
Maar een ding is zeker: Murdoch weet nu al of het experiment geslaagd is. De waarde blijkt namelijk bij gebruik. Gebruikers kennen de waarde (tot 2 juli), de conversie moet in volle gang zijn. Ofwel gebruikers zoeken elders hun heil, dat denk ik.
Ik denk niet dat The Times, geen enkele krant, nu genoeg waarde toevoegt. En als, als, als dat wel zo is, dan neemt iemand een abonnement, tikt het nieuws in eigen woorden over (okee, geautomatiseerd via een api) en stelt het beschikbaar. Een investering in content van 52x2=108 pond. Dat is ook bijna gratis, maar dan met directe verdienmogelijkheden.
Nog een kleine vraag, Sent: wat staat er nou in dat artikel ‘Dazzling Dutch send Brazil crashing out’?
(Eur/GBP - bron: http://www.marketoracle.co.uk/images/2009/Jan/gbp-eur-8.gif)
Paul Disco, 3 juli 2010, 19:47
104 pond, sorry ;-)
Sent Wierda, freelancejournalist, 5 juli 2010, 10:22
@ Paul Disco. Ik loop niet drie jaar achter. Op de website van The Times staat dat de kosten zijn: 1 pond of 1,50 euro.
Het model dat nu door The Times is ingevoerd wordt al langere tijd door andere kranten toegepast. Negatieve geluiden heb ik er nog niet over gehoord.
Paul Disco, 5 juli 2010, 16:06
@Sent Wierda. Je hebt helemaal gelijk. Een dag toegang kost 1 pond, 1,50 euro of 2 dollar. Ik had even moeten doorklikken. Globaal omgerekend naar onze munteenheid dus: €1,20, €1,50 of €1,60. Goed om te weten!
Verder, we gaan het volgen. ;-)