foj 2019

— donderdag 13 januari 2011, 14:22 | 0 reacties, praat mee

Terugslag?

Rond de jaarwisseling bracht de Amerikaanse tegenhanger van het HOI cijfers naar buiten van de verkoop van iPad magazines. Die cijfers logen er niet om en laten een sterke daling zien. Zo verkocht het Amerikaanse technologietijdschrift Wired van zijn eerste iPad editie dik 100.000 kopieën. In november was daar nog maar éénvijfde van over met ruim 20.000. En dat is dan nog een titel die, net als het Nederlandse Bright van ondergetekende, inhoudelijk naadloos aansluit bij het publiek dat iPads koopt. Lifestyle titels als Vanity Fair, GQ en Glamour lieten dalingen zien van circa 20 procent.

De kop ‘Verkoop iPad magazines dalen fors’ ging als een lopend vuurtje over het web en de netwerken. De belofte van de iPad en andere tablets om uitgevers te laten opleven, leek voor even een luchtballon.

De dalingen verbazen mij eerlijk gezegd niet. Allereerst om de simpele reden dat het nieuwtje er inmiddels wel af is. Kijk naar de Nederlandse situatie. Een jaar geleden was er nog niks, nu beschik je over apps van de grote dagbladen en diverse weekbladen. Voor de meeste geldt echter: heb je één app gezien, dan heb je ze vrijwel allemaal gezien.

De meeste titels bieden dezelfde inhoud aan als dat in print gebeurt. Sterker, de meeste titels bieden louter hun printinhoud in digitale vorm aan. Voor dezelfde prijs als print. Daar gaan we de oorlog niet mee winnen kan ik je zeggen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk dat ik nu de keuze heb of ik nrc.next als krant of op m’n iPad lees. Te meer omdat die app herkent dat ik al abonnee ben. Maar dat zie ik toch vooral als service, niet als vernieuwing. En dat is waar dit nieuwe platform om vraagt.

Ik las een mooie uitspraak van Bradford Cross: ‘The success of search, social, and design seem to indicate that the future of news products need Google-level relevance, Facebook-level social, and Apple-level design.’

Ga er maar aan staan.

Bij Bright kies ik voor ons iPad magazine, Bright Screenzine geheten, bewust voor originele inhoud die voornamelijk bestaat uit (bewegend) beeld, die live data ophaalt van internet, goedkoper is dan ons papieren magazine en qua opmaak volledig is toegespitst op de omgeving waarop je de uitgave bekijkt. (Waar de Bright app blijft? Och man, breek me de bek niet open. Ik durf geen datum meer te noemen, maar het duurt nu echt niet lang meer.)

Bright Screenzine is mijn eerste poging tot een echt iPad magazine. Ik weet nu al de zwakheden, zoals het sociale aspect, maar je moet ergens beginnen en dan verder verbeteren. Bestudeer ook vooral je eigen gedrag op zo’n iPad. Zo merk ik dat ik steeds vaker Flipmag gebruik, misschien nog wel de beste kruising tussen een magazine en het web tot nu toe. Realiseer je in elk geval dat de tablet net als de smartphone tot het domein van internet behoort, niet van print. De iPad is geen leesmap.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Erwin van der Zande is hoofdredacteur van Bright

Bekijk meer van

Erwin van der Zande

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.