basis naar compleet

— donderdag 11 februari 2010, 10:51 | 0 reacties, praat mee

Doorbraak

Eind januari presenteerde Apple de iPad, zijn langverwachte tabletcomputer die het midden houdt tussen een laptop en een smartphone. Langverwacht omdat het al maanden op internet gonsde van de geruchten. Niet in de minste plaats over grote Amerikaanse uitgevers, die voortijds door Apple op de hoogte waren gebracht van de iPad, opdat ze voorbereidingen konden treffen om hun uitgaven, tijdschriften, kranten en boeken, geschikt te maken voor het nieuwe platform.

Laatste wijziging: 11 februari 2010, 11:53

De iPad kan hen door middel van een aantrekkelijke uitgeefomgeving verlossen van de huidige impasse, waarin ze er niet tot nauwelijks in slagen geld te verdienen op internet. Het succes van Apple’s App Store op de iPhone deed de eerste uitgevers al experimenteren met betaalmodellen. Met het grotere scherm van de iPad ligt de weg definitief open voor de introductie van digitale kranten, tijdschriften en boeken tegen betaling.

‘De iPad is intiemer dan een laptop en capabeler dan een smartphone’, zei Apple-voorman Steve Jobs bij de aankondiging en wees herhaaldelijk op de sensatie om ‘internet in je handen te hebben’ alsof hij het over een boek of blad had. Ik verwacht dat de iPad, voortbordurend op het succes van iPhone met multitouch bediening, precies die doorbraak teweeg gaat brengen. Handzamer dan een laptop, beter dan een netbook, groter dan een smartphone en completer dan een e-bookreader. Kunnen uitgevers daarvan profiteren? Als ze nu instappen en het platform gaan verkennen wel.

Dicht bij huis kan ik zeggen dat wij bij Bright meteen een iPad app hebben aangekondigd. Wij bieden reeds een gratis app voor de iPhone aan, met een enorme boost in bereik als gevolg. Die app is gekoppeld aan onze dagelijkse nieuwssite. Dat past ook bij elkaar: een compacte app voor snel nieuws op een smartphone. De iPad app zullen wij echter inzetten om een digitale versie van Bright magazine te maken, gebruik-makend van het grote scherm, de rijke gebruikservaring en de ruimte om te experimenteren met prijsstelling. Per editie een app voor een paar euro? Eén basisapp met in-app betalingen per editie of voor een abonnement? De iPhone en de App Store hebben de hele mobiele markt veranderd. Ik schat de kans aanzienlijk dat de iPad eenzelfde effect zal hebben op printmedia.

Bekijk meer van

Erwin van der Zande

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.