data als kans

— donderdag 8 april 2010, 10:02 | 0 reacties, praat mee

Teletekst

Op 1 april bestond NOS Teletekst dertig jaar. In die periode heeft het zich uiterst weerbaar getoond tegen concurrerende informatiesystemen. De belangrijkste in de beginjaren was Viditel, een vergelijkbaar tekst-georiënteerd informatiesysteem dat gebruik maakte van de telefoonlijn. Teletekst kwam binnen via het televisiesignaal en was in tegenstelling tot het dure Viditel gratis. Ook Videotex delfde later het onderspit.

Laatste wijziging: 19 april 2010, 11:16

Aanvankelijk werd Teletekst gezien als een bedreiging voor de dagbladen, die protesteerden tegen het feit dat de omroepen voor de content zouden zorgen.

De kracht van Teletekst zit ’m in de beperking van het systeem (en de eenvoud die dat tot gevolg heeft) en de betrouwbaarheid van de content. Een ruime meerderheid van de vijf miljoen dagelijkse gebruikers beschouwt iets als waar als het op Teletekst staat.

Rond de intrede van internet in Nederland, midden jaren ’90, bereikte Teletekst via tv-toestellen driekwart van de Nederlandse huishoudens. (Rond de millenniumwisseling was dat uitgegroeid tot honderd procent.) De NOS medewerkers zagen het nieuwe medium met angst tegemoet. Volgens Teletekst eindredacteur Dik Verkuil was de verwachting dat internet binnen een paar jaar Teletekst overbodig zou maken.

Grappig hoe de zaken kunnen lopen. Het Teletekst team deed namelijk iets slims: het omarmde het nieuwe medium. Hoewel computerschermen veel meer pixels konden vertonen, hield de NOS op het web vast aan de eenvoudige 8-bit vormgeving. De miniatuurschermen van Teletekst in de browser leken wel retro. Het maakte het publiek niets uit. Teletekst stond lange tijd in de Top Tien van nieuwssites in Nederland.

Het won het simpelweg op betrouwbaarheid.

Teletekst hield niet op bij een website. In de lijst van nieuwssites met de meeste volgers op Twitter staat Teletekst al twee jaar op nummer twee; aanvankelijk achter Nu.nl en tegenwoordig achter marketingblog Dutch Cowboys. De NOS ontwikkelde ook een speciale site voor mobiele telefoons en apps voor smartphones.

Ik ben van de internetgeneratie maar heb Teletekst altijd gezien als de telex for the rest of us, onze eigen gratis ANP. Op tv, op internet, op m’n iPhone en op m’n nieuwe iPad. Het is de nieuwsapp die ik het vaakst raadpleeg.

What’s next for Teletekst?

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.