— woensdag 12 september 2018, 09:42 | 0 reacties, praat mee

Telegraaf wint zaak rond huisarts met Hezbollah-link

ANP

Een Turkse man, die in 2003 asiel kreeg en sinds 2012 als huisarts werkt, heeft een rechtszaak tegen de Telegraaf verloren. Naar aanleiding van zijn kandidaatstelling voor de partij Islam Democraten voor de recente gemeenteraadsverkiezingen schreef de krant dat de man lid was van de Turkse Hezbollah en verdachte is geweest in een terreurmoordzaak met zeker zes doden.

De broer en vader van de man werden in 2003 voor die zaak ter dood veroordeeld, later omgezet in levenslang. In 2002 werd de huisarts in Turkije tot vijftien jaar cel veroordeeld. In 2005 concludeerden de Turkse rechters dat hij onvindbaar was. De zaak werd uiteindelijk gesponeerd.

Andere veroordelingen zijn vernietigd omdat ze werden gedaan door inmiddels ontslagen rechters, die nu worden beschuldigd Güllen-aanhangers te zijn. De veroordeling uit 2002 betrof volgens de huisarts enkel lidmaatschap van Hezbollah en zou niet om betrokkenheid bij moorden handelen.

Volgens de man is het Telegraaf-artikel belastend en schadelijk geweest: patiënten zouden wegblijven en zelfs bij een hypotheekaanvraag zou zijn gevraagd naar zijn veroordeling in Turkije. De huisarts verwijt de Telegraaf-journalist geen hoor- en wederhoor te hebben toegepast.

De rechter oordeelt dat de krant zich kan beroepen op het grondrecht de vrijheid van meningsuiting. Tegelijk mag de huisarts niet lichtvaardig worden beschuldigd. De feiten rond de zaak in Turkije zijn echter goed gedocumenteerd en de betrokkenheid en uiteindelijke veroordelingen van familieleden worden niet betwist. De huisarts moet zich als beoogd politicus ook meer laten welgevallen, stelt de rechtbank.

De eerste vrij leesbare alinea van het Telegraaf-premiumartikel was “daarmee op zich niet onjuist”, aldus de rechtbank. De kop Lid was verdachte in Hizbullah-moorden is dat ook niet. “Mede gelet op de ongenuanceerdheid die koppen eigen kan zijn is het artikel niet onrechtmatig tegen [klager]”, schrijft de rechtbank.

De klacht over gebrekkig hoor- en wederhoor wijst de rechtbank af. De journalist heeft diverse keren geprobeerd om de concepttekst met de huisarts en diens advocaat te delen. Een latere, fysieke afspraak in de praktijk mislukte door een spoedgeval. De rechtbank betwijfelt of de inhoud van het stuk bij succesvolle feedback “noemenswaardig anders” was geworden.“Dat het onderhoud met [klager] mislukte leidt niet tot een ander oordeel over de rechtmatigheid”, stelt de rechtbank.

De klager is veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van de Telegraaf, begroot op 2930 euro.

Bekijk meer van

Telegraaf Den Haag

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.