Tegenslag voor Facebook: twee factcheckers stoppen met samenwerking
Twee vooraanstaande Amerikaanse fact-checking bedrijven werken niet meer samen met Facebook in diens strijd om desinformatie op het sociaal mediaplatform te bestrijden. Het gaat om persbureau Associated Press (AP) en factchecksite Snopes.
Facebook werkt wereldwijd met 34 partners en nieuwsorganisaties om desinformatie aan te pakken en de bedoeling is om dat uit te breiden. De partners krijgen toegang tot berichten die gebruikers als onjuist hebben aangemerkt en kunnen de inhoud vervolgens controleren. Facebook vergoedt de factcheckers voor hun werk, zo ontving Snopes in 2017 100.000 dollar.
Snopes uitte eind vorig jaar bij The Guardian flinke kritiek op Facebook. De factcheckers klaagden dat het sociaal mediaplatform niets serieus neemt en alleen zichzelf goed voor de dag proberen te laten komen en de schuld doorschuift. Ze vinden dat ze misbruikt zijn voorn crisismanagement. Snopes meldt dat deze stap nodig is om “met zekerheid vast te stellen dat onze inspanningen om een bepaald platform te helpen een netto positief effect hebben op onze online community, publicatie en personeel”. Het bedrijf sluit overigens een samenwerking met Facebook in de toekomst niet uit.
Bij AP wordt niet echt een reden gegeven voor het verbreken van de samenwerking. Een woordvoerster van AP zegt tegen de BBC dat het persbureau voortdurend evalueert hoe het zijn bronnen voor het controleren van feiten optimaal kan inzetten.
In Amerika werken nu nog Politifact en Factcheck.org samen met Facebook.
Over transparantie gesproken, nog een saillant detail. Juist dit weekend meldt ProPublica dat een browserextenie van het journalistieke platform, waarmee (politieke) advertenties op Facebook in kaart worden gebracht, is geblokkeerd door Facebook. De tool gaf inzicht in hoe adverteerders Facebook-gebruikers precies bereiken.
Meer bij BBC / Snopes / ProPublica
Lees ook:
‘Facebook misbruikt factcheckers als public relations speeltje’ (13 december 2018)
Praat mee