Strategische heroverweging voor Opzij

Het feministische opiniemagazine Opzij voert gesprekken met diverse partijen over een mogelijke overgang van exploitatie. Dat bevestigt hoofdredacteur Irene de Bel desgevraagd aan Villamedia. De merknaam Opzij is in handen van de Stichting Opzij die momenteel het exploitatierecht aan Uitgever Veen heeft gegeven. Die stichting zoekt nu naar een andere partij.
De aanleiding is een reorganisatie bij Opzij’s huidige eigenaar Uitgever Veen, dat zijn tijdschrifttitels meer wil laten aansluiten bij zijn boeken. Daarbij verhuist de tijdschrifttak tevens naar het hoofdkantoor in Utrecht. Opzij is de enige Veen-titel die niet bij het boekenportfolio van het uitgeefbedrijf past.
Opzij grijpt de reorganisatie bij Uitgever Veen aan om op zoek te gaan naar andere uitgeefconstructies. “De tijdschriftvorm is niet helemaal toekomstbestendig meer”, aldus De Bel, die bevestigt dat de gesprekken al een tijdje loopt. “We moeten een moderniseringsslag doorvoeren en ons businessmodel opnieuw uitvinden.”
Met welke partijen er wordt gesproken kan De Bel niet uit de doeken doen. Wel schat ze in dat, mochten alle gesprekken spaak lopen, Opzij mogelijk het eind van het jaar niet haalt. “Ik acht de kans daarop nu minimaal gezien de voortgang van de gesprekken. Maar je kunt dat nooit helemaal uitsluiten in tijdschriftenland.”
Uitgever Veen werd in januari 2014 eigenaar van Opzij, nadat de Weekbladpers Groep (WPG) de titel twee maanden eerder als onderdeel van een reorganisatie in de etalage zette.
Praat mee