Stichting Kijkonderzoek wijzigt berekening marktaandeel tv-zenders
Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat met ingang van volgend jaar een andere berekeningswijze hanteren. De marktaandelen van zenders komen in een nieuw 'TV Zendertotaal', dat het huidige 'Kijktotaal' gaat vervangen. Volgens SKO is door veranderend gebruik van bepaalde apparatuur (harddisk-recorders, dvd, slimme tv's en mediaspelers) het Kijktotaal "geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de televisiemarkt."
Het betekent dat straks alleen ‘zuiver’ televisiekijken wordt gebruikt in berekeningen. SKO zal overigens wel gedetailleerd blijven bijhouden welk aandeel deze apparaten.hebben, alleen wordt dat gerapporteerd onder ‘overig schermgebruik’.
Directeur Sjoerd Pennekamp van SKO zegt er een beter beeld van de televisiemarkt wordt gegeven, door de marktaandelen alleen op televisiezenders te baseren. Meer bij Stichting Kijkonderzoek [.pdf]
Praat mee