— woensdag 15 augustus 2012, 17:01 | 0 reacties, praat mee

Steun vogelvrije freelancers

Het vrije beroep van journalist wordt steeds vrijer. Tegen wil en dank of omdat ze zelf voor die vrijheid kiezen? Vier freelancers gaan op villamedia.nl bloggen over hun praktijk. Ze zoeken nog financiers. Steun hen via www.nieuwspost.nl

De journalistiek moet met z’n tijd mee. Er is steeds minder geld, en steeds meer mensen willen meedoen. En dat noopt tot een nieuwe manier van werken. Of we nu willen of niet. Hoor, daar lachen de freelancers!

Welke journalist heeft nog een vast contract bij een krant, tijdschrift, omroep of radiostation? Dat is oude journalistiek, die van vastgeroeste denkbeelden, beklemmende loyaliteit en een bescheiden, oud-hollands lunchtrommeltje onder de snelbinders. Nee, wij freelancers heersen over de wereld. Zonder ons zijn media nergens meer. Wij durven risico’s te nemen. We zoeken niet achter ons bureau naar originele invalshoeken, maar gaan waar onze nieuwsgierigheid ons voert.

Maar het lachen vergaat me wel eens als ik achter mijn bureau zit te ploeteren, het zoveelste idee met ijzeren enthousiasme in een mailtje probeer te vatten. Soms hoor je dagen, soms wel weken niets, soms wordt je voorstel meteen afgewezen. En soms, heel soms, mag je het voorgestelde verhaal maken. Dan waan ik me even de koning van de journalistiek.

Wat moet een freelancer doen om zijn bedrijf op rendabele wijze te runnen? Het vrije beroep van journalist wordt steeds vrijer. Tegen wil en dank, of omdat we zelf voor die vrijheid kiezen. Het is tijd dat deze nieuwe vogelvrije journalist een spijkerhard businessplan maakt. Maar hoe doe je dat?

Vier freelance journalisten gaan met de billen bloot. We geven een openhartig kijkje in onze wereld. We laten zien hoe we ons geld verdienen, hoe de journalist vooral ondernemer dient te zijn en schaamteloos zijn talent uitvent. Wetenschapsjournalist Jop de Vrieze heeft nadrukkelijk voor een niche-markt gekozen, fotograaf Ilvy Njiokiktjien deelt visitekaartjes uit bij de vleet, Karin Sitalsing ontdekte de regio en ik, Eefje Rammeloo wil vooral buitenlandse reportages maken. Kortom, een ultiem inkijkje in de moderne journalistiek.

Hoe gaan we dat doen? Een half jaar lang vertellen we wekelijks op de website van Villamedia Magazine hoe het gaat met ons mini-bedrijfje. Welke nieuwe opdrachten hebben we binnengesleept? Welke tactieken zetten we in bij het acquireren? Hoe gaat de onderhandeling met de opdrachtgever? Waar maken we ons boos/bezorgd/blij over? Doen we ook commerciële opdrachten of trekken we een harde lijn tussen journalistiek en commercie? Na zes maanden verschijnt er een artikel in Villamedia magazine waarin ik conclusies probeer te trekken.

Steun ze en draag bij via www.nieuwspost.nl

Foto Ilvy Njiokiktjien

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.