De prijs van de fotojournalistiek
Met gevaar voor eigen leven ondernam Joël van Houdt (Brouwershaven, 1981) met 28 anderen in een krakkemikkige boot de overtocht van Marokko naar Lanzarote. Hij legde het verhaal van Mohamed vast, een Marokkaan die in zijn eigen land geen toekomst ziet en naar Europa gaat om daar te gaan werken. De beelden die hij daarvan maakte zijn op de tentoonstelling Entering Europe nog tot en met 27 september te zien in Gemak. In het kader van de expositie vinden in september twee debatten plaats, waar nader in wordt gegaan op twee belangrijke kwesties die de tentoonstelling aansnijdt: de prijs van de fotojournalistiek en de komst van (economische) vluchtelingen naar Europa.
Op 8 september staat, letterlijk, de prijs van de fotojournalistiek centraal. Het maken van de reportage Entering Europe heeft Van Houdt naar schatting meer dan 30.000 euro gekost gederfde inkomsten niet meegerekend. Dagblad Trouw wilde niet van tevoren de serie kopen of financiële steun bieden, temeer vanwege de grote risicos die Van Houdt nam om de reportage te kunnen maken. Dit is niet iets dat op zichzelf staat: meer en meer media zijn minder bereid om dure fotoreportages te bekostigen. Maar waar moet dat geld dan vandaan komen dat nodig is om die fotos te maken? Het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst (Fonds BKVB) heeft tegenwoordig een subsidie voor documentairefotografie, die er in wezen op neer komt dat het kunstfonds fotojournalistieke producties ondersteunt. Voor meer informatie over de sprekers en de inhoud van het debat, bezoek de website: www.gemak.org