Sp!ts begint met Kruisvuur
De website van gratis dagblad Sp!ts, spitsnieuws.nl, begint maandag met Kruisvuur. Een onderdeel van de website waar zes webloggers in verschillende samenstelling twee tot drie keer per week met elkaar in discussie gaan over een stelling die de redactie formuleert. Webloggers van De Jaap, Geen Commentaar, Dagelijkse Standaard, Sargasso, Retecool doen mee en met Wij Blijven Hier wordt nog gesproken. 'Als platform zijn wij neutraal, maar we willen wel verschillende meningen laten zien en stellen onze site daarvoor open', zegt hoofdredacteur Willem Schouten van Sp!ts.
Joris Polman van Sp!ts: ‘Ik volg de meeste van de webloggers. Meestal blijven ze nog al steken in discussies binnen hun eigen kring. Wij proberen ze nu met elkaar in contact te brengen en hopen natuurlijk op een flinke discussie.’
De start van Kruisvuur maakt onderdeel uit van meer veranderingen op de site. Schouten: ‘We krijgen ook een extra balk voor ‘breaking news’. Als er groot nieuws is, klapt de balk open twee seconden nadat de bezoeker op de pagina komt. Wij zijn de eerste nieuwssite in Nederland die dat zo doet.’
Sp!ts trekt 1,2 miljoen bezoekers per maand, driekwart daarvan zijn jonge mannen. Schouten: ‘Daar stemmen we de inhoud op af. Bijvoorbeeld met elke vrijdag Raad de Reet. Dat is erg populair. Elk uur plaatsen we zes berichten die we herschrijven in Sp!ts-stijl, een brutale stijl. Het stuk moet kloppen, maar wel met een twist zijn opgeschreven.’ Trots is Schouten op de primeurs die de 30-koppige redactie boven water haalt. ‘Neem het verhaal over de omstreden vlag op de fractiekamer van de PVV’.
Schouten is van plan dit najaar met een toepassing voor de tablet te komen waarin hij de inhoud van Sp!ts wil combineren met die van andere sites. ‘Meer wil ik daar nog niet over kwijt, maar ik denk dat ik wat vernieuwende ideeën heb.’
Op een termijn van een jaar of tien denkt Schouten dat de papieren krant het moeilijk krijgt in de strijd om de aandacht. Tablet-achtige zullen zeker in het openbaar vervoer dan de overhand nemen. ‘Vandaar dat wij ook die weg in slaan. Voorlopig is er echter nog meer dan voldoende interesse in ons papieren product. Wel zie je dat je ook daar steeds meer een eigen gezicht moet hebben om op te vallen. Wij publiceren daarom vooral eigen verhalen.’
De advertentiemarkt voor (gratis) dagbladen is op dit moment zwak. ‘Wij hebben het moeilijk. Onder de streep ziet het resultaat er niet goed uit. Gelukkig zijn wij onderdeel van een concern dat van nieuws houdt. Ik denk dat er in Nederland een markt is voor twee gratis kranten. Niet voor drie.’
Praat mee