Sociale mediaplatforms verliezen jongeren, online nieuwsmedia worden populairder
Social mediaplatforms hebben het afgelopen jaar onder jongeren aan populariteit ingeboet. Jongeren ruilen nieuws van platforms als Facebook en Snapchat in voor nieuws van online nieuwsmedia. Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek 2019 van Wayne Parker Kent, uitgevoerd door onderzoeksbureau Mediatest, meldt NDP Nieuwsmedia.
De daling, van 54 procent in 2018 naar 33 procent dit jaar, wordt toegeschreven aan de verminderde geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van sociale mediaplatforms vanwege privacyschandalen en nepnieuws. Ook de verzameling van persoonlijke gegevens wordt genoemd.
Het aandeel van social verschuift vrijwel geheel naar digitale kranten en nieuwssites. Online nieuwsplatforms zijn het afgelopen jaar onder Generation Z en Milennials veel populairder geworden. Bijna de helft van deze jongeren beschouwt de digitale krant als de belangrijkste bron van nieuws. Slechts een beperkte groep jongeren noemt traditionele media zoals TV, radio of de gedrukte krant als belangrijkste nieuwsbron.
Het Jongerenonderzoek is tussen 15 december 2018 en 1 maart 2019 uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest. In totaal deden er 2.587 jongeren aan deze derde editie van het onderzoek mee. Meer bij NDP Nieuwsmdia
Praat mee