word studentlid

— donderdag 23 februari 2017, 14:00 | 0 reacties, praat mee

Social media

Social media
© Truus van Gog

‘We hebben de media éigenlijk niet meer nodig. Content maken is niet langer het monopolie van de journalistiek. Dat kunnen we zelf ook’, zegt Sybren Kooistra, coördinator grassroots & digital bij GroenLinks. De oud-journalist legt uit dat campagnevoeren vandaag de dag meer is dan zorgen dat lijsttrekkers en hun plannen gunstig in het nieuws komen. Ook al is media-aandacht, nuanceert hij wel, nog steeds belangrijk. Laatste wijziging: 23 februari 2017, 14:52

Nog wel. Onderzoek uit 2010 en 2012 laat zien dat social media destijds nauwelijks invloed hadden op het verloop van de verkiezingen. Wetenschapper Sanne Kruikemeier rekent ons voor dat we niet te veel moeten verwachten van de effecten van social media op de verkiezingen van 15 maart. Althans, zij is zo ver nog niet. Onderzoek laat nog niet zien dat…

Maar de praktijk wel. Niet alleen Kooistra rept over de explosieve groei van de inzet van social media en het enorme bereik dat GroenLinks zo opbouwt. Een filmpje van voorman Jesse Klaver wordt zomaar één miljoen keer bekeken.

Ook Wouter de Winther, parlementair chef bij De Telegraaf, ziet de effecten van social media op zijn werk. Niet alleen tijdens de verkiezingen trouwens. Het zijn herkenbare geluiden: politici passeren journalisten en bereiken zélf hun kiezers wel. En het publiek weet journalisten inmiddels ook rechtstreeks te vinden. Met complimenten en minder goed bedoeld opmerkingen. 

De Winther sluit zich goeddeels af voor die discussie en constateert dat social media eigenlijk niet zo sociaal zijn. ‘Gebruikers verkeren niet zelden in een eigen veilige werkelijkheid van volgers en gevolgden, de ogen sluitend voor wat zich buiten de veilige haven van het eigen gedachtegoed manifesteert’.

Mijn conclusie uit de drie verhalen in ons dossier over de verkiezingen is dat het werk van journalisten echt veranderd is. Veel minder feitjes aandragen of meningen verspreiden. Daarvoor zijn er nu andere kanalen. Maar wel controleren en context leveren. En als ik de media nu volg is dat precies aan de gang. Een zege voor de journalistiek lijkt mij.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.