— vrijdag 20 maart 2009, 09:13 | 2 reacties, praat mee

‘Slechte omroep sneller uit bestel’

Mediaminister Ronald Plasterk deelt de wens die in de Tweede Kamer leeft om ondermaats presterende omroepen sneller uit het bestel te zetten. Plasterk zal de mogelijkheid om dergelijke omroepen sneller een zogenoemde 'rode kaart' uit te delen in de mediawet vastleggen. Op dit moment wordt een omroep na vijf jaar voor het eerst geëvalueerd en krijgt het bij slecht presteren eerst een gele kaart. De omroep krijgt dan nog eens vijf jaar de tijd om de situatie om te keren, wat in de praktijk een slecht-functionerende omroep minstens tien jaar in het bestel houdt. Vanuit de Kamer is een periode van twee jaar geopperd, na een eerste negatieve evaluatie. Plasterk lijkt wel wat voor die termijn te voelen. In de praktijk kent het Nederlandse omroepbestel alleen nieuwe toetreders; alleen Veronica is indertijd vrijwillig uit het bestel gestapt.

Bekijk meer van

NPO

Praat mee

2 reacties

Peter, 20 maart 2009, 14:01

Ik hoorde vandaag een goede discussie op BNR over het bestel. De meeste deelnemers waren het eens: opheffen dat bestel en vervangen door het BBC-model. Wanneer wordt deze discussie eens echt serieus ingezet? 80% van de programma’s is al onderling inwisselbaar met de commercielen, en de inefficiency van redacties die naast elkaar dezelfde programma’s maken, 10 directeuren die betaald moeten worden, marketingcampagnes per omroep om ledenaantallen op te stuwen zijn we ook kwijt. De publieke omroep is voor NL wat Straatsburg is voor de EU, een inefficient ‘ding’ wat alleen in de lucht wordt gehouden vanwege de belangen van (machtige) betrokkenen.

johanna, 24 maart 2009, 14:53

Beste Peter, weet je dat de BBC 4 miljard per jaar kost? Een fractie van ons publieke bestel. En niet half zo pluriform…  En hoeveel BBC-programma’s zijn wel niet inwisselbaar met de commerciëlen? Changing rooms-in Holland staat een huis, Dancing with the stars, Britain/Holland ‘s got talent en ga maar door. En al die kookprogramma’s dan bij de BBC! Kom je hier ook alleen maar bij de commerciëlen tegen. En verder is het bijna altijd snooker, darts en een soort Engels jeu de boules als je de BBC aanzet. Geef mij maar de Nederlandse publieke omroep; daar zit je echt voor een dubbeltje op de eerste rang vergeleken bij andere Europese landen. In geloof dat alleen de publieke omroep in Albanië het voor minder geld doet.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.