— donderdag 16 september 2010, 09:41

SCP: Oude media houden stand

Het gaat toch niet zo hard met de opmars van internet: jongeren, hoogopgeleiden, autochtonen en mensen met een betaalde baan proberen nieuwe vormen van media het eerst uit, maar met uitzondering van jongeren blijft deze 'digitale voorhoede' de oude media wel trouw. Dat blijkt uit de vandaag verschenen studie "Alle kanalen staan open - De digitalisering van mediagebruik" van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), geschreven op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De studie maakt deel uit van het langlopende onderzoeksprogramma 'Het culturele draagvlak'.

Onderzoekers Huysmans en De Haan ontdekten dat de voorhoede vaker boeken leest dan de groep die later aanschuift, de volgers. Ze blijven bovendien papieren dag- en opiniebladen lezen, maar doen dat tegenwoordig vaak in combinatie met de bijbehorende websites.

Een kleine groep mensen loopt voorop bij het gebruik van nieuwe vormen van media, informatie en communicatie. Gemiddeld zijn zij vaker jong, man, hoog opgeleid en betaald werkend, Deze groep is beeldbepalend, maar omvat nog geen twee procent van de bevolking. De acceptatie van nieuwe vormen van media, informatie en communicatie gaat minder snel dan de berichtgeving over nieuwe media suggereert, stellen de onderzoekers.

Er zitten grote verschillen tussen het mediagebruik van jongeren en ouderen. Nederlanders van rond de twintig besteden een kwart van hun totale mediatijd aan nieuwe digitale media. Boven de 45 jaar is dit slechts een tiende van de mediatijd.  Oudere generaties houden liefst hun bestaande gebruikspatronen vast.

Laagopgeleiden zitten minder lang op internet en gebruiken het voor minder verschillende toepassingen dan hoogopgeleiden. Laagopgeleiden kijken wel veel televisie, in het bijzonder commerciële en regionale zenders. Deze groep leest meer huis-aan-huis-bladen en regionale kranten. Ze luisteren bovendien meer naar de lokale radio.

Nederland blijft een koploper wat betreft de technische infrastructuur: samen met de Scandinavische landen behoren we tot de top in Europa. Van de Nederlandse huishoudens heeft 90 procent internettoegang (gemiddeld 65 procent voor de hele Europese Unie). Ook bij het gebruik van nieuwe media lopen we voorop: e-mail, video-on-demand, online winkelen zijn populair. Het online lezen van kranten is hier gemiddeld populair.

Digitale televisie is in Nederland relatief laag doorgedrongen (39 procent versus een EU-gemiddelde van 52 procent), hetgeen de onderzoekers wijten aan de brede verspreiding van analoge kabeltelevisie, waardoor de voordelen van digitale televisie minder groot waren dan in andere landen.

De SCP-publicatie is verkrijgbaar bij de boekhandel of te bestellen via de website van het Sociaal Cultureel Planbureau.

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.