— dinsdag 4 april 2017, 13:07 | 0 reacties, praat mee

SCP: mediavertrouwen jongeren daalt, onbehagen groeit

De gemiddelde Nederlander staat in Europese context nog vrij positief in het leven, maar ook hier maakt de ‘boze man’ een opmars in de media. Ongeveer tien procent van de bevolking ondervindt ‘groot pessimisme en sterk onbehagen’, constateert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast is de laatste tien jaar het vertrouwen in kranten en televisie onder jongeren (18-34 jaar) sterk afgenomen. Lezers van bepaalde kranten hebben meer aanleg voor een sombere blik.

In 2008 had 79 procent van deze groep vertrouwen in dagbladen; dat is in 2017 gedaald naar 60 procent. Televisie genoot onder jongeren in 2008 een relatief groot vertrouwen (76 procent) maar daar is in 2017 nog 57 procent van overtuigd. Dat is de laagste score onder alle leeftijdsgroepen in het rapport Burgerperspectieven 2017.

Naast dit afgenomen vertrouwen in dagbladen en televisie geldt voor jongeren ook een flink gedaald vertrouwen in grote ondernemingen en vakbonden.

Het SCP constateert in hun rapport verder steeds terugkerende argumenten voor het gevoel van pessimisme, waaronder een terugtrekkende overheid die autochtone Nederlanders op het gebied van (ouderen)zorg steeds meer aan hun lot overlaat maar tegelijk ‘van alles regelt’ voor buitenlanders, immigranten en vluchtelingen.

Er is verder een vrees voor het verdwijnen van Nederlandse identiteit door de multiculturele samenleving en het ter discussie stellen van tradities als Zwarte Piet. Toenemende onverdraagzaamheid, het verdwijnen van nuance in discussies, groeiende tegenstelling tussen arm en rijk, de vermeende milde straffen voor zware misdrijven en het ‘verraad van de politieke elite’ om zulke ontwikkelingen te negeren.

Opmerkelijk is de constatering dat de tien procent van de bevolking die groot pessimisme én grote onvrede én sterk onbehagen ervaren volgens het SCP zijn oververtegenwoordigd bij mensen die laag opgeleid zijn en een laag inkomen hebben, de PVV aanhangen en de Telegraaf of het Reformatorisch Dagblad lezen.

Lezers van het Financieele Dagblad, NRC en de Volkskrant zijn het minst pessimistisch. Verder valt op dat mensen die aangeven géén krant te lezen maar nauwelijks minder somber zijn dan lezers van de Telegraaf of het Reformatorisch Dagblad.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.