Afstudeerprijs Villamedia 2019

— donderdag 31 oktober 2013, 08:41

Sanoma: 500 fte, mes in titels

In het Atrium van Sanoma Media Netherlands in Hoofddorp hebben honderden werknemers de exacte reorganisatieplannen aangehoord. Die zijn ingrijpend: de uitgever schrapt de komende twee jaar 500 voltijdsbanen (op een totaal van 1600) en wil zich richten op 17 titels. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet te vermijden, aldus topman Henk Scheenstra. “Het valt me zwaar om deze mededeling te doen, maar dit is het beste voor het bedrijf”, aldus Scheenstra. De operatie is onderdeel van een groter geheel binnen Sanoma Group, die ook Finse onderdelen treft en - op termijn - een besparing van 60 tot 100 miljoen euro moet opleveren. NVJ-secretaris Yvonne Dankfort: ‘Ik loop een tijd mee, maar zoiets drastisch heb ik nog nooit meegemaakt, 32 titels verdwijnen of worden verkocht.’

De onderdelen Automotive, Home Deco, Kids & Teens, Parenting en Vrouwen zijn bij de reorganisatie van strategisch belang. De bladen die de uitgever wil behouden zijn 17 focusmerken. Vrouwen: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA. Kids & Teens: Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista. Parenting: Ouders van Nu, Kèk Mama. Home Deco: vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur en AutoWeek in de categorie Automotive.

De uitgever zal in 2014 geen titels sluiten, maar bij samenvoegingen - waarop wordt gestudeerd - kan dit in praktische zin mogelijk wel het geval zijn. Opvallende titels die niet op nominatie van behoud staan zijn klassiekers als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Tijdschriften waarvoor samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet meer winstgevend zijn, stoppen vanaf 2015.

Er zijn 32 titels onder wat ‘strategische heroriëntatie’ wordt genoemd. Dat zijn:

Glossies:  Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau
Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor
Sport: Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen
Divers:  101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie,  More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin

Er gaan tien zogeheten custom media titels naar Head Office NL in Hilversum, het onderdeel van Sanoma dat voor merken bladen maakt. Het betreft:

Golf: GOLF Journaal, Golfers Magazine, Golf.nl
Paarden: Hoefslag, In de Strengen, Paard & Sport, Paard & Leven, Phryso
Hockey: Hockey.nl
Schaatsen: Schaatsen.nl

Golfers Magazine en Hoefslag zijn publieksbladen, maar zijn actief op het gebied van custom media, zodat deze volgens Sanoma het best naar Head Office NL kunnen worden verplaatst.

Er wordt als onderdeel van de reorganisatie gekeken naar onder meer de vorming van rompredacties, grotere kostenefficiency en of er samenvoegingen mogelijk zijn. Het proces dat nu wordt ingezet duurt zes tot twaalf maanden. Een nieuw sociaal plan per 1 januari aanstaande wordt in overleg met vakbonden afgesproken. De uitgangspunten daarbij zijn volgens Sanoma het optuigen van een vangnet en het faciliteren van werk-naar-werk middels cursussen.

Tegelijk wil Sanoma de digitale merken NU, Startpagina en anderen versterken. De samenwerking met SBS Broadcasting wordt geïntensiveerd:  de CEO van SBS neemt daartoe per 1 januari 2014 zitting in de directie van Sanoma Media Nederland. Scheenstra merkte tijdens zijn presentatie op dat de slechte cijfers worden veroorzaakt door de tijdschriftenmarkt, niet door de band met SBS.

Sanoma zal met ingang van 1 januari 2014 bovendien puur digitale activiteiten in de verschillende landen onderbrengen in een aparte internationale unit. Door deze krachtenbundeling verwacht Sanoma internationale schaalvoordelen te behalen, innovatie te bevorderen, digitale vaardigheden sneller en efficiënter te ontwikkelen en kennis op het vlak van data-analyse uit te breiden. Ondersteunende afdelingen zullen waar mogelijk worden samengevoegd.

Moederbedrijf Sanoma Group heeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers een afwaardering van Sanoma Media Netherlands. Deze afwaardering is onvermijdelijk door verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt. Daarbij zijn de vooruitzichten voor de printactiviteiten beduidend minder rooskleurig geworden. De afwaardering is dan ook nagenoeg geheel toe te schrijven aan de printactiviteiten van Sanoma Media Netherlands, stelt het bedrijf.  Door deze bijzondere waardevermindering schrijft Sanoma Media Nederland dit jaar rode cijfers. “Exclusief deze last is sprake van een gezond operationeel resultaat, weliswaar op een lager niveau dan voorgaande jaren”, aldus Sanoma.

De NVJ gaat maandag in overleg met Sanoma. Dankfort: ‘Het zal een hele klus worden om in deze mediamarkt 32 titels elders onder te brengen. Ik vrees dan ook dat in de loop van het jaar veel bladen toch verdwijnen.’

‘Sociaal gezien hoop ik dat Sanoma het huidige sociaal plan handhaaft. Ook willen we flink inzetten op het centraal zetten van werk. Waarbij een vervolg buiten de journalistiek vrees ik ook tot de mogelijkheden gaat behoren. Dat is de realiteit van vandaag.’

Verder ziet Dankfort ook zwaar weer voor freelancers: ‘Er zijn naar schatting 2000 freelancers actief voor Sanoma. Daar zal het werk ook afnemen.’

Tijdens een telefonische toelichting gaf Scheenstra aan dat de het komende jaar bekeken wordt welke van de 32 titels alsnog kunnen worden samengevoegd binnen de 17 titels die blijven. Die samenvoeging kan ook betekenen dat de abonnees worden samengevoegd. Verder hebben zich al tal van kopers gemeld voor de af te stoten titels. Scheenstra: ‘Wij zoeken een goed huis voor de titels. Wij verkopen niet om geld op te halen om onze plannen te kunnen betalen. Het liefst verkopen we aan 1 partij, dat is het meest overzichtelijk. Dat zie ik echter niet gebeuren. Losse titels gaan we ook niet doen, dus het zullen wel pakketjes worden.’

Volgens Scheenstra zijn alle 32 titels titels winstgevend. ‘Ze passen niet meer in ons nieuwe beleid, maar dat wil niet zeggen dat je met de titels nog misschien wel 20 of 30 jaar goed geld kunt verdienen.’

Scheenstra kondigde aan de synergie met SBS op 3 terreinen gaat plaatsvinden: marketingconcepten voor grote klanten, cross promotie van eigen producten en content delen. ‘SBS heeft bijvoorbeeld een groot video-archief en nu.nl 1 miljard pageviews per maand, Die twee gaan we meer aan elkaar koppelen.’

Scheenstra wilde geen concrete cijfers noemen, maar verwacht dat omzet van Sanoma Nederland met minder dan een derde zal dalen als gevolg van de inkrimping.

De digitale activiteiten die niet onder een van de 17 merken vallen, zoals nu.nl en kieskeurig, komen onder een centrale vanuit Finland aangestuurde afdeling te vallen. Scheenstra: ‘We gaan met Sanoma digitale successen internationaal uitwisselen en opzetten. Kieskeurig wordt bijvoorbeeld ook in andere landen uitgerold. Digitaal beperken wij ons daarbij niet tot Nederland en Finland. Met Kieskeurig gaan we bijvoorbeeld ook naar Engeland en de Verenigde Staten.’

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.