RTL Nederland kondigt fundamentele reorganisatie aan
RTL gaat zich met het oog op de toekomst niet langer richten op zenders, maar op het werven en bedienen van individuele kijkers - wat het een 'fan centric'-aanpak noemt. De organisatie wordt daarop aangepast, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten.
Vaktitel Adformatie meldt dat de strategische wijzigingen vandaag aan het personeel zijn gepresenteerd. De grotendeels zelf geproduceerde inhoud moet via alle platformen worden verspreid en daar via advertenties en ‘consumenteninkomsten’ worden betaald.
Voor de reorganisatie is een adviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad. Er zullen arbeidsplaatsen vervallen, verwacht de directie. Een deel als gevolg van natuurlijk verloop, maar sommige dus gedwongen. Er zal volgens Adformatie tegelijk talent worden aangetrokken “op het gebied van data, technologie, creatie en marketing”.
RTL wil verder tientallen miljoenen euro’s gaan steken in data-analyse, technologie en creatie. Diensten als Videoland en RTL XL moeten op korte termijn op één platform worden samengevoegd.
Volgens RTL is de trend onomkeerbaar dat de consument veel vaker zelf beslist waar, wanneer en op welk platform hij inhoud consumeert. Het ‘puur zenden’ verdwijnt. Nieuwe technologie vergroot deze ‘autonomie van de consument’ alleen maar.
Verder wil RTL minder afhankelijk zijn van derden op het gebied van financiering, ontwikkeling en distributie om zo zelfstandig te kunnen opereren en groeien. Voor de zomer wil het bedrijf individuele werknemers inlichten wat de wijzigingen voor hen betekenen.
Woensdag werd bekend dat Vivienne de Leeuw, de financiële topvrouw van RTL Nederland, per direct opstapt. Aanleiding is een ‘‘verschil van mening over de nieuwe organisatiestructuur die voortvloeit uit de strategische koers die RTL gaat varen”, zo liet De Leeuw weten in een persbericht.
Meer bij Adformatie / Persbericht: RTL wil met nieuwe groeistrategie fans in hoofd en hart raken / ANP via NU.nl
Praat mee