RSF neemt media-oligarchen onder de loep in nieuw rapport
Ondanks het feit dat een land als India zo'n 800 televisiekanalen telt, is het gros daarvan in handen van een select groepje miljardairs, waaronder vastgoedmannetjes, politici en captains of industry. Samen vormen ze een 'media-oligarchie', een klein groepje personen die samen alles te zeggen hebben in de Indiase media. En die situatie is niet uniek voor India: ook in landen als Turkije, Rusland en China heeft een selecte club de macht in de media.
Dat schrijft Reporters Sans Frontières (RSF) in het rapport ‘Media oligarchs go shopping’, waarin de persvrijheidsorganisatie niet alleen de trend omschrijft, maar ook profielen schetst van de mensen achter de mediatycoons en diverse case-studies. De geportretteerden variëren van de Rus Konstantin Malofeev tot politicus en mediaman Silvio Berlusconi. In de case-studies wordt onder andere ingegaan op het Egyptische Euronews en de zes multinationals die samen alle media in de VS in handen hebben. Bekijk het rapport hier.
Praat mee